All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 14-15

شـــــوخی با عقـــل 

«دکتر مهدی نصیری»

چکیده:

در این مقاله به بررسی محدودیت های عقل پرداخته شده است وبا استناد به قول ابن سینا ثابت شده که همه ی امور در حیطه ادراک عقل نیست و به ضعف عقل در شناخت ذات خداوند متعال اشاره شده است. و در آخر به وجه تسمیه عقل و تعریف آن پرداخته شده است.

لزوم معرفت به واجب الوجود

«سید ابوالقاسم سدهی اصفهانی قدس سرّه»

اشاره: 

مرحوم علامه سیّدابوالقاسم، فرزندسیّدمحمّدعلی حسینی سدهی اصفهانی، ملقّب به :«واعظ»، متوفّی به سال 1339 درمکّه ی معظّمه، یکی ازفضلاء وعلماء برجسته ی شهرعالم پروراصفهان بود.

وی دارای آثارمکتوب بسیاری است که حاکی از جامعیّت علمی ونبوغ فکری اوست، به عنوان نمونه :

1- بدائع الاخبار، درموضوع اخلاق

2- برهان الرساله، دراثبات نبوّت خاصّه

3- خصائص الأیّام

4- بشارة الابرار، دراحوال شیعیان درقیامت

5- حسام الشیعه، دراثبات امامت امیرالمؤمنین(علیه السلام)

6- نفاس الاخبارالجامع لفنون الآثار.

اشتراک لفظی وجود

«استاد منوچهر بزرگمهر»

اشاره:

آنچه پیش رو دارید مطلبی است از مرحوم استاد منوچهر بزرگمهر که سالها پیش در کتاب ایشان با عنوان «فلسفه چیست» به همت روانشاد آقای علیرضا حیدری مدیر محترم انتشارات خوارزمی به زیور طبع آراسته گردیده بود. و اکنون پس از سالها به مناسبت موضوعات و سبک و سیاق حاکم بر این نشریه و دیدگاه های مطرح در آن یعنی نقد فلسفه و عرفان هیأت تحریریه نورالصادق تصمیم به درج دوباره این مقاله از میان مجموعه مقالات کتاب «فلسفه چیست» نمود تا هم یاد کردی از استاد بزرگمهر باشد و هم یادی از سه اثر تحقیقی شان یعنی کتاب های:

1- فلسفه چیست؟

2- فلسفه تحلیل منطقی، چاپ انتشارات خوارزمی.

3 - کتاب ارزشمند فلاسفه تجربی انگلستان چاپ انجمن حکمت و فلسفه و نیز ترجمه هایی که از برخی تواریخ فلسفه و متون فلسفی نموده اند و نیز یادکردی از روانشاد علیرضا حیدری مدیر فرهنگ دوست و فرهنگ پرور انتشارات خوارزمی که اهتمامی عظیم به ترویج وجهه نظر نقد در فضای نشر آثار فلسفی داشتند.

سخن صدرالمتألهین در اسفار در اثبات واجب از روی حقیقت وجود 

«علامه حائری سمنانی»


صدر در سفر من الحق الجی الحق برداشت مفصلی در اثبات صانع از طریق حقیقت وجود کرده و آن را اثبات وجود واجب بنفس وجود واجب و طریقه صدیقین و انبیاء قرار داده و مقام گنجایش نقل و ترجمه تمام سخن او راندارد و اکتفا به نکات حساس که جان مدعا است می نماییم بدین خلاصه اسد و اشرف براهین آن است که وسط در برهان غیر او سبحانه بحسب حقیقت نباشد تا طریق سوی مقصود عین مقصود باشد و این طریقه صدیقین است که استشهاد بوجود واجب تعالی بر وجود او سبحانه نمایند آنگاه بذاتش بر صفاتش و بصفاتش بر افعالش یکی پس از دیگری نمایند بخلاف دیگران از متکلمین و طبیعیین و غیر هم که توسط امر دیگر اثبات ذات و صفات کنند چون امکان برای مهیت و حدوث برای خلق و حرکت برای جسم و البته این امور دلائل و شواهد ذات و صفاتند و در قرآن بطریقه صدیقین اشاره شده چون ((أ وَ لم يَكفِ بِرَبِّكَ أنهُ عَلى‏ كلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيد))(1)و ((شَهِدَ الله أنهُ لا إِلهَ إِلا هُو))(2)

سؤالات شاگردي از استاد حسن زاده آملي

«خيرالله مرداني»

س 13: حضرتعالي درباره ي کتابهايي مانند: مشارق الانوار اليقين حافظ رجب برسي و تفسير فرات فرموده ايد:

(اگر به زبان حديث آشنا باشيم، خواهيم ديد بسياري از کتب چون مشارق انواراليقين، تأليف الحافظ رجب البرسي و تفسير فرات کوفي، صحيحاست و غلوي در کار نمي باشد.)(1)

در پاسخ جنابعالي مطالب زير خدمت شما ارائه مي شود:

در مشارق انواراليقين خطبة البيان ذکر شده است که بنا به قول محققين، خطبة البيان با سه نقل متفاوت و با متن هاي گوناگون آمده است که هيچ يک از آنها سند معتبر و قابل توجّهي ندارد.(2)

Top