All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 18

سرمقاله

صداي اذان که به گوش مي رسد گويي آدمي جاني تازه مي گيرد و قلبش مالامال از عشق به معبود مي شود. همين صداي ملکوتي اذان است که گاه که ما از روزمرگي و عقل معاش فارغ مي شويم روي به ساحت قدسي حق مي آوريم تا جان هاي خسته يمان آرام گيرد، به سوي معبود مي رويم تا ما را از همه ي اسارت ها رها کند و به سوي سياره ي آزادي، تا آزاد باشيم. مي خواهيم از اين گم گشتگي ها رها شويم، عاجزانه و خالصانه بگوييم که ناتوانيم و تنهايي، قدرت راه رفتن نداريم. اين روزها مدعياني پيدا مي شوند که ادعاي قدرت مي کنند و کوس اناالحق، از اين جهت که عقل ما به کمال رسيده و داراي همان حکمت ثقلين هستيم و ((اليوم اكملت لكم عقلكم و اتممت عليكم نعمتي))(1) را براي دنياي نادانان و ديوانگان زمزمه مي کنند که بسيار حسرت بار و تمسخرآميز است. اما اين ها خواب و خيالي بيش نيست. هر کجا چشم انداختيم به سراب رسيديم و در برابر هر کس زانو زديم پشيماني داشت که سودي نداشت و همه اش ادعا و دنياپرستي و غرور براي دارا بودن علوم وارداتي و بدآموزي هاي آن.

صوفيّه

  چکيده:

در اين اثر گرانبار مرجع بزرگ شيعيان ضمن پاسخ به نامه ي شخصي که در مورد عشريه و صوفيه سؤال کرده بود به ادعاهاي بي پايه و اساس صوفيه اشاره مي کنند از جمله ادعاي اجازه ي خاص داشتن از ناحيه حضرت حجّت(علیه السلام) را کذب و دروغ مي شمارند و به اعمال آنها که خلاف مذهب حقه ي تشيع است تصريح مي فرمايند و در پايان به سه پرسش مطرح شده در نامه ي مذکور صريح و روشن پاسخ مي فرمايند.

مناظره آیت الله سیدان با استاد جوادی آملی پیرامون معاد جسمانی

اشاره:

متن این مناظره را حضرت آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید که از اساتید بزرگ درس خارج مشهد هستند تنظیم فرموده اند. ایشان در مقدمه ای این متن چنین می فرمایند: در ماههای ذیقعده و ذیحجه سال 1405 قمری در حجره ای از حجرات مدرسه ی میرزا جعفر (دانشگاه رضوی ) مناظراتی علمی در محیطی آکنده از محبت و احترام متقابل بین دو تن از فضلاء قم و مشهد ( استاد سیدان و استاد جوادی آملی) واقع شد، که بنده در آن جا به عنوان مستمع حضور داشتم و صورت مذاکرات را می نوشتم. اکنون این نوشتار استفاده شده از آن یادداشت ها است و صورت جلسه را از آنچه در حافظه به جای مانده است تنظیم کرده ام، و البته نمی توانم ادعا کنم که تمام آنچه در جلسات صحبت شده در این نوشتار آمده است؛ ولی اصول و مهمّات مطالب و نقاط اصلی بحث را ان شاء الله بیان کرده ام.

نقد آقا علی حکیم بر معاد مثالیِ اسفار

... و بعض آخر، عَزَلوا البدن الدّنیویّ عن درجة الاعتبار فی العود والمعاد، كما هو ظاهر ما یترای من كلامه ـ قدس سرّه ـ فی التوفیق ههنا، فإنّ ما یترأی من ظاهره أنّ الابدان الاخرویّه مجرّدة عن المادّة الدّنیویة القابلة للاستحالات، و سوانح الحالات، و ورود الصّور و الكمالات، و تجدّد الحركات والاستكمالات، و الكون و الفاسد، غیر مجرّدة عن الصوّر الامتدادیة، فلیست هی فی التّجرّد بمثابة العقل، و لا فی المقارنة كالصّور الدنیویّه، بل إنّما هی مجرّدة عن المادة فقط، بخلاف العقل فإنّه مجرّد عن الصّور الامتدادیة إیضاً، فالبدن الاخرویّ قائم بالجهة الفاعلیّة فقط، و البدنّ الدّنیویّ قائم بها و بالجهة القابلیّة أیضاً.
فالبدن الاخرویّ، كما یترأی من ظاهر كلامه ـ قدس سرّه ـ ههنا، و من بعض كلماته الاخری فی سائر المواضع، هو بعینه البدن البرزخی؛ و امّا البدن الدنیویّ فیفسد إلی عناصره، فیصیر حكمه حكم العناصر، كما كان قبل صیرورته بدناً، فلا یتعلّق النّفس به بعد مفارقتها عنه أصلاً.
و الحقّ ما ذكرناه، من تعلّق النّفس ثانیاً بالبدن الدنیویّ لكن برجوع البدن ألی الآخرة و إلی حیث النّفس، و لا بعود النّفس إلی الدّنیا و حیث البدن، فیكون البدن واقفاً، و النّفس متحركةً الیه...

لذت فهمیدن ـ لذت درک حقیقت

اشاره:

اثر حاضر از جلد دوم کتاب غیر مطبوع « در آیینهی فصوص» تألیف متفکر بزرگ شیعه حضرت علامه آیت الله حاج شیخ مرتضی رضوی گرفته شده است. نورالصادق مطالب این کتاب ارزشمند را سلسله وار در شماره های خود میآورد و این فصلنامه را با انوار مقدس این کتاب منور مینماید تا سرمنشأ کفر و ضلالت برای طالبان حق و حقیقت روشن و ایتام آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) در صراط مستقیم قرآن و عترت قرار گیرند.

Top