All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 21-22

سرمقاله

بیاینه ی سرپرست مجموعه ی دارالصادق اصفهان در مورد انحرافات صمدی آملی و امثال او

بسم الله الرحمن الرحیم

الیوم صبت علی الاسـلام مصائب لوانها صبت علی الایام صـرن لیالیاً

امروز مصیبت هایی از ناحیه ی فرقه ی ضاله ی صمدی آملی های زمان و بعضی از اصحاب فلسفه و عرفان بر اسلام وارد می شود که اگر بر روزهای روشن وارد می شد آن روزها به شب های تار مبدل می گشت.

بار دیگر ایتام غریب و مظلوم آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) شاهد نغمه های شومی از حلقوم منحوس جیره خواران بیگانه در لباس دین و عرفان شده اند.

این خفاشان شب برای براندازی معارف راستین اهل بیت( علیهم السلام) و تنزل دادن مقام شامخ رسول خدا و خاندان طاهرینش و عادی جلوه دادن آنها و در مقابل، فوق حدّ تصور جلوه دادن اقطاب و پیران خود در اوج سعی و تلاشند.

کتاب تشویق السالکین وطُرق إلی الله

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی


در این جا مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پاسخ به این سؤال که: آیا مرحوم مجلسی اول کتابی به نام تشویق السالکین داشته است یا این کتاب را به این بزرگوار نسبت داده اند، به شدت صحت این نسبت را به مرحوم مجلسی ردّ می کنند و آن را قطـــعی البطلان می دانند و ادلــه ی عـــالمـــانه و خــدشــه ناپذیر خـــود را نیز ارائه می دهـــند و درپــایــان می فرمایند این رساله از هر کس باشد به واسطه ی این که متضمن تأیید صوفیه و افرادی است که فساد عقیده آنها مسلم است از طریقه ی حقه ی اثنا عشریه و علما ی اعلام شیعه خارج و منحرف است.

ریشه ی سخنان صوفیه و راه وصول به حقایق

چکیده:

مرجع عالیقدر شیعه آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تحقیق عالمانه ریشه ی عقاید صوفیه [و به اصطلاح امروزی ها عرفا] را در چهار چیز خلاصه می کند:

1ـ در عقاید هندوها یا شامی ها و غیره
2ـ معارف یونان قدیم
3ـ یک رشته ذوقیات و شعریات
4ـ بعضی از معارف اسلامی که تا حدی با اصول سه گانه فوق نزدیک یا قابل نزدیک کردن و تأویل کردن است آن گاه راه وصول به حقایق را از منظر صوفیه و عرفا توضیح می دهد که آنها می گویند علم نمی توان ما را به این حقایق برساند و تا کسی نرود نبیند و تا نخورد نداند و کسانی هم رفته اند و رسیده اند باید مهر سکوت بر لب بزنند و نگویند. و دانشمندان و علمای بزرگ را به نفهمی و بی خبری از حقایق متهم می کنند و سپس با ادله ای محکم این مطالب را رد می کند و در نهایت به قرآن کریم استناد می کند که می فرماید: چه راهی برای رسیدن به معارف الهیه و نورانیت علم و عرفان بهتر از تحصیل علوم در پرتو هدایت معصومین همراه با تهذیب نفس وجود دارد؟

سنخیت،عینیت یا تباین؟(1)

اشاره:

دفتر تبلیغات اسلامی قم در اسفند 1383 جلسه گفت و گویی بین علماء حوزه تشکیل داد که عده ای از فضلاء حوزه علمیه به صورت دعوت عمومی شرکت داشتند.

در آن نشست پیرامون عقل و وحی از منظر فلسفه و مکتب تفکیک، بین استاد معظم و حجج اسلام آقایان غلامرضا فیاضی و آقای حمید رضا پارسلا نیا مباحثی مطرح شد و نشست دوم (تکمله این بحث) در اردیبهشت 1384 انجام شد.

به دنبال این مباحث برخی از علماء و فضلاء قم تقاضا نمودند که این مباحث را در حوزه علمیه قم، کنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه (علیه السلام) به طور ریز و مستوفی بحث کنند تا کلیه فضلاء از آن بهره مند شوند.

آیینه ی فصوص (قسمت یازدهم)

آیت الله حاج شیخ مرتضی رضوی

چکیده:

کتاب مستطاب محی‏ الدین در آیینه ‏ی فصوص به قلم توانای متفکر بزرگ شیعه حضرت علامه آیت الله حاج شیخ مرتضی رضوی در دو جلد و 1600 صفحه تنظیم شده که جلد اول آن چاپ و منتشر شد اما متأسفانه جلد دوم آن هنوز ...

این محقق عالی مقام در این کتاب پربار با مهارت بسیار بالایی پرده ‏های اسرار را عقب زده و چهره‏ ی واقعی محی ‏الدینیان و صدراییان و ریزه خواران آنها و پشت پرده‏ ها ی آنها را به نمایش گذاشته است و با قدرت علمی بالا و دقت نظر کم نظیری روشن نموده که بیگانگان و بیگانه پرستان برای براندازی معارف ثقلین چه‏ ها که نکردند. نورالصادق جلد دوم این کتاب با عظمت را تقطیع و در 13شماره ‏ی این مجله منتشر ‏کرده تا به جلوه و جلال این فصلنامه بیفزاید. از دانشمندان و فرهیختگان حق طلب و آزاداندیش تقاضا می‏ شود که ادامه‏ ی این کتاب بی ‏نظیر را به دقت مطالعه نمایند تا حقایق بر ایشان آشکار و حقانیت معارف حقه‏ ی جعفری در اعماق جانشان رسوخ نموده و هرگز خود را از صراط مستقیم قرآن و عترت جدا نسازند.

Top