All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 25-26

فلاسفه و عرفا عقل گریز هستند یا مخالفان فلسفه و عرفان؟

استاد حکیمی فر(محقق و پژوهشگر)

چکیده:

در اینجا نویسنده ی محترم مقاله ی خود را با این سؤال آغاز می کند که: آیا مدافعان فلسفه و عرفان رایج و مصطلح به این فکر افتاده اند که بخش مهمی از بی دقتی هایی که به مخالفان نسبت می دهند ناشی از این است که افکار ناتمام خود را معیار سنجش صحت و سقم اندیشه های دیگران قرار داده اند؟

برای پاسخ به این سؤال در این نوشتار، گام اول بحث از تعریف فلسفه و تعقل و رابطه این دو شروع شده و در گام های دیگر بعد از تعاریف بدیهی و برهان به بررسی اصالت وجود و تشکیک در وجود و دلایل هر یک پرداخته خواهد شد و نشان داده خواهد شد که فرضیه اصالت وجود و تشکیک در وجود غیر برهانی هستند و در گام آخر بعد از تقریر معانی متفاوت وحدت وجود تا بدان جا خواهیم رسید که:

وحدت وجود اطلاقی نه تنها نظریه ای برهانی نیست بلکه نظریه ای برهان ستیز و خرد ستیز است.

ویژه ی پاسخ به نامه ی آیت الله سبحانی

استاد کریم زارع (محقق و پژوهشگر)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صل الله علی نبینا محمد و آله الطاهرین

سوالاتی از استاد حضرت آیت الله سبحانی

با تقدیر و تشکر از مسئولین محترم فصلنامه نورالصادق(علیه السلام) به خصوص جناب مستطاب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علی صافی اصفهانی دامت برکاته به خاطر آشکار نمودن چهره واقعی آن چه که به عنوان فلسفه در کشور مطرح شده و جداسازی حق و باطل در مباحث عقیدتی، که انصافاً موجب تنویر افکار می ‏گردد.

(شوق وصال [7])

آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی(رحمة الله علیه)

چکیده:

صاحب این اثر در ادامه ی بحث تکامل انسانی در اینجا ابتدا، انواع تکامل را بیان می کند و حتی انواع مخالفت با نفس را متذکر می شود و نتیجه می گیرد که آنچه انسان را به تکامل انسانی می رساند فقط و فقط تقوا و عمل صالح و بندگی خداست آن گاه یکی از آثار این بندگی و عمل صالح را که حیات طیبه است گوشزد نموده، می فرماید انسان قبل از آنکه متقی و صالح بشود مرده است وقتی بندگی کرد زنده می شود یعنی حیات طیبه به او می دهند که یکی از خواص این حیات طیبه تشرف است آنگاه ضمن این که اقسام تشرف را بیان می فرماید بهترین نوع تشرف را عبارت می دانند از تشرف با شناخت حضوری.

نقش امرای هستی از دیدگاه قرآن(1)

آیت الله دکتر موسوی اصفهانی

بسم الله الرحمن الرحيم

پیش گفتاری در نقش نبوت و امامت در نظام دنیا و آخرت انسان ها

((يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ أَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنكمُ‏ ))(1)

در این آیه سه عامل متعالی برای تحولات دنیا و آخرت انسان ‏ها در متن صریح قرآن پیش بینی شده است و به همین دلیل باید همگان از این سه عامل بزرگ فرمان بری داشته باشند. اول اصل خدا محوری است که بر همه کائنات مسلط است، دوم مقام نبوت است که همه پیامبران به فرمان خداوند مواد وحی خدا را در امور هستی انسان ‏ها در دنیا و آخرت باید از نزدیک به آنها معرفی کنند و این پیامبران سرور و پیشوایی دارند که در نظام عالم قبل از همه موجودات لازم است متوجه فرمان خدا بوده و احاطه بر هستی همه چیز به ویژه انسان ‏ها داشته داشته باشند تا پیام خدا را به آنها برسانند و مهم آن است که همه پیامبران خدماتشان اسلامی است چرا که خدا می ‏فرماید:

تایید رقص صوفیانه (سماع) توسط آقای دینانی و تحریم مراجع عظام

مقدمه: تفکر بشری آنقدر ناقص است که مسیر رسیدن به کمال را به تنهایی نمی ‏تواند بیابد و باید برای رسیدن به کمال و سعادت دستورالعمل ‏های این راه را از خالق خود بگیرد و شیطان از این حربه استفاده می ‏کند و عقل بشر را به رخ انسان می ‏کشد و به او تلقین می ‏کند خودت راه را می ‏دانی و می ‏توانی به کمال برسی و جای تعجب دارد که حتی برخی از توجیهات مختلف و حتی آیات الهی و تفسیر به رای آیات را برای خود راه فراری قرار می ‏دهند و دستورات شیطان را رنگ زیبایی و الهی می ‏زنند و با سخنان خود دیگران را به گمراهی می ‏کشانند.

غالبا فلاسفه و عرفا از جمله کسانی هستند که برای تفکرات بشری خود همواره توجیهات فراوانی می ‏آورند و اگر مسلمان باشند از آیات و روایات استفاده می ‏کنند تا تفکر بشری ناقص خود و نظری که عقل خود به آن رسیده را توجیه کنند و حتی حق بدانند از جمله آنها آقای دینانی می ‏باشد که معروف است سرقفلی برنامه معرفت شبکه ۴ سیما برای او زده شده است و هر چه می ‏تواند مخاطبین را به نظرات شخصی و فلسفی و عرفانی خود می ‏کشاند و بدعت ‏ها و انحرافات را توجیه می ‏کند.

Top