All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 27-28

ويژه ي پاسخ به نامه ي آيت الله سبحاني

 علامه محقق حضرت آيت الله حاج سيد جعفر سيدان

چکيده:

آيت الله سبحاني در تاريخ 1388/4/7 نامه اي به دفتر مرکزي مجله ي نورالصادق فرستادند که در آن ضمن تشويق و تأييد خداپسندانه و مخلصانه ي نويسندگان نورالصادق چند نکته اي را نيز به عنوان نقد آورده بودند براي اين که اين مجله اي که به نظر ايشان عالي است و اهداف مقدسي را دارد از هر نقصي مبرا شود.

از آن زمان تا کنون دانشمندان، فرهيختگان، اساتيد دانشگاه و حوزه در پاسخ نامه مذکور مقالاتي به دفتر مرکزي مجله ي نورالصادق ارائه دادند که نورالصادق به ترتيب آنها را براي اطلاع خوانندگان چاپ مي کند، اين بار نوبت به نوشتار انديشمند بزرگ معاصر علامه ي محقق حضرت آيت الله حاج سيد جعفر سيدان شخصيت برجسته ي حوزه هاي علميه ي شيعه مي رسد که در مورد نقد اصطلاح حکمت در فلسفه که آيت الله سبحاني در نامه ي خود از آن ياد نموده است مي باشد که در اينجا تقديم خوانندگان عزيز و اهل دقت و معرفت مي نماييم.

شـوق وصـال [8]

چکيده:

علامه ي فقيه حضرت آيت الله حاج شيخ حسن صافي(ره) در اين اثر گرانبار در ادامه ي بحث تکامل ابتدا به تشريح حيات ابدي انسان و ملاک انسانيت مي پردازد و سپس به نقش نور ولايت در باطن انسان و چگونگي استعانت از آن اشاره مي کند و در پايان اين جلسه به معناي «والعصر» در قرآن مي پردازد و لذايذ معنوي عصر ظهور حضرت ولي عصر(عج) را توضيح مي دهد. نورالصادق مطالعه ي اين اثر گرانبار معنوي را به خوانندگان عزيز سفارش مي کند.

نقش امراي هستي از ديدگاه قرآن [2]

«آيت الله دکتر موسوي اصفهاني»

طرح كلي استفاده از قرآن

طرح ما بررسي آيات است، از اول تا آخر قرآن و موشكافي در مفهوم و محتواي آن ها، اعم از تفسير يا تأويل مستند و صحيح و اصولي به معني استفاده از مفهوم و مصداق و كنايه و اشارات آن، و نيز استفاده از فهم و درك پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) و صحابه و تابعين؛ تا بر اساس آن، همبستگي اسلامي را بر آن اصل مسلّم و مورد اتّفاق همه مسلمين بنياد نهيم. البتّه شرايطي را بايد بپذيريم تا اين طرح با كمال امنيت و حسن نيت تحقيق و تحقق يابد.

پاسخ مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني

 به اين شبهه که کتاب «تشويق السالکين»

 تأليف مرحوم مجلسي اول است.

صحت نسبت به مثل عالم جليل، آخوند «ملاّ محمد تقي» (مجلسي اول)، بسيار بعيد، بلکه قطعي البطلان است.

اين رساله مشتمل بر مطالبي است که به اجماع اعاظم علما و محدثين شيعه و اسلام شناسان و متخصصان اصول و مباني مذهب تشيع، مانند فرزند عاليقدر ايشان، نابغه ي بزرگ و مفخر عالم علم و اسلام، علامه مجلسي(ره) آن مطالب، مردود و باطل است؛ از جمله:

1ـ تفسير به رأي «الا ليعبدون»(1) به (أي ليعرفون) است.

2ـ تصديق صحت سلاسل و طرق صوفيه و تجليل از مثل: (ملاي رومي)، (علاء الدوله سمناني)، (بايزيد بسطامي)، (محيي الدين)، (عطّار)، (صوفيه ي نوربخشيّه) و... است که هرکس بخواهد در حدودي از حال آن ها آگاه شود مي تواند به کتبي مثل: «حديقة الشّيعه» مرحوم مقدس اردبيلي(ره)، «خيراتيّه»، «فضايح الصوفيه» و کتاب جديد التأليف «عرفان و تصوف» و کتب ديگر رجوع نمايد.

3ـ تصويب خانقاه و بدعت خرقه پوشي است که پسر بزرگوار آن پدر، در رأس بزرگاني است که با صراحت آن افراد را اهل باطل و گمراه، و اين اعمال را بدعت و ضلالت مي داند.

علامه محمد تقي مجلسي

مولي محمد تقي مجلسي (م1070ق)، صاحب «رَوضَه المُتّقين» عربي و «لَوامِع صاحبقراني» پارسي که دومي را براي شاه عباس ثاني(ره) نوشته و هر دو کتاب در شرح «مَن لا يَحضُرُه الفَقيه»ُ شيخ صدوق (م 381 ق) است که در همين دو کتاب با وجود ناياب بودن نسخه ي اصلي آنها از تحريفات صوفيه مصون مانده باشد مخالفت او با علومي که الهيات و شرعيات را وابسته به استدلالات عقل نظري مي کنند از جمله: فلسفه آشکار است... او در فايده ي ششم از مقـدمه ي لوامع(47) مي نويسد: «... تا آنکه سي سال تقريباً قبل از اين، فاضل متبحّر، مولانا محمد امين استر آبادي (رحمه الله عليه)، ... مَذَمَّتِ آراء و مقاييس(عقليه) را مطالعه نمود و ... «فوائد مَدَينّه» را (در شهر مدينه) نوشته، به اين بلاد فرستاد؛ اکثر اهل نجف و عتبات عاليات (عراق)، طريقه ي او را مُستَحسَن دانسته و رجوع به اخبار (اهل بيت (عليهم السلام)) نمودند. والحقّ، اکثر آنچه مولانا محمدامين گفته است، حقّ است ...»

Top