All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 29-30

سخنی با علماء و فضلای عرصه ی علم و دانش

آیا جامعه ی علمی رسالت و تعصّبی را که در تحفُّظ از شخصیت های علمی و سیاسی و نیز دفاع از گفتار این اشخاص را به عنوان یک فریضه ی دینی بر خود واجب می داند، نسبت به وجـود نیّر حضرت الوهــیّت و نیــز کلــام الله، همـان رسالت را احساس می کند؟

اگر این چنین است، آیا وقت آن نرسیده است، قرآن را از بند اصطلاحات فلسفی رهانیده و فلسفه ی فعلی را به (موزه ها) راهنمایی کنیم؟ تا بلکه بشر بعد از 400 سال قرآن را آن طور که هست ببیند و بخواند، نه آن طور که فلاسفه تفسیر می کنند؟

 چه مُضحک است با اینکه خود دارای منبع فیض هستیم، لیک دست نیاز به سوی بیگانگان دراز کنیم و از آنان معارف حقه ی الهی را طلب کنیم!

متأسفانه ما در خواب خرگوشی خویش فرو رفته ایم و پیوسته صلاح را در این می دانیم که این سخنان مسکوت بماند و هیچ کس دَم برنیاورد تا مسائل اصولی ترمان حل شود، و شخصیت بزرگانمان لکه دار نشود؟

پیرامون مسأله وحدت وجود

چکیده:

فقیه و متکلم و محدث و مفسر و مرجع بزرگ شیعه در کتاب مستطاب و بی نظیر «نگرشی در فلسفه و عرفان» که غیر مطبوع است فصل مشبعی پیرامون مسئله وحدت وجود باز فرموده اند که در آن به تفصیل به بررسی مسئله وحدت و اقسام مختلف آن پرداخته و بطلان آن را از نظر علمی روشن می فرمایند و تذکر می دهند که چرا انسان در این وادی‏ها که عقل تمام ملائکه و بشر و انبیاء را اگر به یک نفر بدهند به عمق آن نمی رسد وارد شود و از چراغ قرمزهایی که شرع گذاشته است کمیت اندیشه را بیرون براند و از هدایت کتاب و سنت دست بردارد و خود را بی نیاز بداند خدا می داند که این راه ها راه مستقیم نیست و تفکر و اندیشه باید در آثار قدرت خدا جاری باشد و تفکر در ذات خدا و وجود خدا و احاطه ی ذاتی و وجودی او هر چه بگویند به جایی نمی رسند ایشان در پایان 8 پرسش از مطالب عرفا در مورد وحدت وجود مطرح می فرمایند و خود پاسخ می گویند.

ذکر و فکر!

چکیده:

مرجع عظیم الشأن شیعه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این اثر گرانقدر ماندگار فصل مشبعی را در مورد فکر و ذکر از دیدگاه صوفیه باز می ‌‏فرمایند و مسائلی از قبیل حقیقت ذکر، ابطال تقدم ذکر بر فکر، نوع اذکار و ساختگی بودن آن، کیفیت ذکر گفتن و اطوار و حرکات و نعره‌‏ های مستانه با آهنگ‌‏ های مختلف صوفیانه را مطرح و به بررسی علمی آن می پردازند آنگاه نتیجه می گیرند که : گفتن الفاظ ذکر و دعا اگر چه مطلوب است ولی روح آن همان توجه قلبی به خداست و شکی نیست که این معنی عین فکر است پس چقدر خوب بود که این مریدان ساده ذهن به عوض اینکه مدت زیادی از شبانه روز خود را صرف اذکار و تکرار اذکار اختراعی به اشکال گوناگون کنند ساعتی از آن را سکوت کرده و به تفکر و تدبر که ریشه ی علم و ایمان است بپردازند تا بدین وسیله روح و معرفت و ایمان را که خمیر مایه ی سعادت است در خود تقویت کنند.

سنخیت، عینیت یا تباین!؟ [6]

اشاره:

دفتر تبلیغات اسلامی قم در اسفند 1383 جلسه گفتگویی بین علماء حوزه تشکیل داد که عده ‏ای از فضلاء حوزه علمیه به صورت دعوت عمومی شرکت داشتند. در آن نشست پیرامون عقل و وحی از منظر فلسفه و مکتب تفکیک، بین علامه‏ ی محقق حضرت آیت الله سیدان و حجج اسلام آقایان غلامرضا فیاضی و آقای حمید پارسانیا مباحثی مطرح شد و نشست دوم (تکمله این بحث) در اردیبهشت 1384 انجام شد. به دنبال این مباحث برخی از علماء و فضلاء قم تقاضا نمودند که این مباحث را در حوزه علمیه قم، کنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(علیهما السلام)به طور ریز و مستوفی بحث کنند تا کلیه فضلاء از آن بهره‏ مند شوند. همانگونه که در آن دو نشست اجمالاً پاسخ مثبت داده بودند، درخواست آنان را پذیرفتند و روزهای پنجشنبه را از مشهد به قم عزیمت می‏ کردند تا ضمن هشت جلسه بحث سنخیت و عینیت حضرت حق با ما سوی الله و رد آن را مطرح نمودند. نورالصادق این مباحث مهم را در شماره‏ های پیشین خود آورده است و اکنون خوانندگان عزیز را به ملاحظه‏ ی دقیق جلسه ی پنجم این مناظرات دعوت می‏ نماید.

محی الدین در آیینه ی فصوص [15]


اشاره:

کتاب مستطاب محی الدین در آیینه ی فصوص به قلم توانای متفکر بزرگ شیعه حضرت علامه آیت الله حاج شیخ مرتضی رضوی در دو جلد و 1600 صفحه تنظیم شده که جلد اول آن چاپ و منتشر شد اما متأسفانه جلد دوم آن هنوز ...

این محقق عالی مقام در این کتاب پربار با مهارت بسیار بالایی پرده های اسـرار را عقب زده و چهـره ی واقعی ابن عربییان و صدراییان و ریزه خواران و پشت پرده های آنها را به نمایش گذاشته است و با قدرت علمی بالا و دقت نظر بی نظیری روشن نموده که بیگانگان و بیگانه پرستان برای براندازی معارف ثقلین چه ها که نکردند. نورالصادق جلد دوم مخطوط این کتاب با عظمت را تقطیع و در 13شماره ی این فصلنامه منتشر کرده تا به جلوه و جلال خود بیفزاید. از دانشمندان و فرهیختگان حق طلب و آزاداندیش تقاضا می شود که ادامه ی این کتاب بی نظیر را به دقت مطالعه نمایند تا حقایق بر ایشان آشکار و حقانیت معارف حقه ی جعفری در اعماق جانشان رسوخ نموده و هرگز خود را از صراط مستقیم قرآن و عترت جدا نسازند.

Top