All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 29-30

شـوق وصـال [9]

چکیده:

علامه ی فقیه حضرت آیت الله حاج شیخ حسن صافی (قدس سره) در این اثر گرانبار در ادامه ی بحث تکامل سوره ی عصر را مطرح و تفسیری اجمالی از این سوره را بیان می کنند. و در پایان چنین نتیجه می گیرند که: تمام عوامل تکامل در دو چیز است یکی ایمان و دیگری عمل صالح. نورالصادق مطالعه ی این اثر گرانسنگ معنوی را از زبان با اخلاص فقیهی روشن ضمیر و عارفی قرآنی به خوانندگان عزیز سفارش می کند.

مبانی تئوریک عدالت اقتصادی و اجتماعی در اسلام

«استاد یاسر فلاحی»

(بایدها و نبایدها در اقتصاد اسلامی – امتناع بازگشت به جاهلیت پس از نزول قرآن)

برنامه اداره جامعه اسلامی اصول و متفرعات بسیاری دارد که این اصول و متفرعات در وجهه جامعه ساز و امت ساز خود مشتمل بر بایدها و نبایدهایی است که مسؤولین امر، حاکمان، والیان، قضات و هر آنکس که مصدر امر اداره جامعه قرار دارد موظف به اجرای این بایدها و نبایدهاست، در واقع سلامت و قوام جامعه اسلامی که با اصول و ضوابط مستخرج از قرآن و احادیث و سیره معصومین علیهم السلام اداره می شود بسته به اجرای همین بایدها و نبایدهاست. جامعه که عقلاء از آن تعبیر به بدن کبیر کرده اند برای سالم ماندن در تمام سطوح و لایه های خود و بیمه شدن در برابر امراض مهلکی چون فساد مالی مسؤولان، ارتشاء، رانت خواری و ویژه خواهی و نیز ویژه خواری باید اولا با وضع قوانین جامع و مجتمع و منسجم و هماهنگ و بدون تناقض و ثانیا با فرهنگسازی غنی که قطعا با در دست داشتن منابع غنی اسلامی، امری مقدور می باشد، گردن نهادن به این بایدها و نبایدها را که مشخصا از سوی فقهای بزرگ امامیه بدرستی احصاء و تبیین و تشریح و تفریع شده است بر خود فرض بداند.

اختلاف فلاسفه و اختلاف فقهاء

از دیدگاه اندیشمند بزرگ معاصر علامه سیدان

سؤال: گفته می شود که اختلاف فلاسفه دلیل بر بطلان روش فلاسفه است در حالی که این اختلاف در فقه هم به وضوح مشخص است و اختلاف فقهاء دلیل بر بطلان روش آن ها نمی باشد، در این مورد چه توضیحی دارید.

جواب:در این مورد عرض می شود که اگر مقصود از روش فلاسفه استفاده ازعقل با تکیه بر اصول روشن عقلانی در جستجوی معارف و مطالب بودن است، چنین روشی هرگز ابطال نمی شود و معتقدیم که هر کس با این روش عقلانی حرکت کند به وحی رسیده و روشی را که گفتیم صحیح است انتخاب خواهد کرد.(1) و استفاده از آن مسائل روشن عقلانی که در پاسخ سوال قبل بعنوان بخش اول نامیده شد لازم، و راه رسیدن به حقایق همان است، و آنچه از اختلاف فلاسفه استفاده می کنیم این است که در مسائلی که در پاسخ قبل با عنوان بخش دوم یاد شد و اختلاف اقوال. و اختلاف شدید در اکثر مسائل مهمّه نشان دهنده آن است که فلاسفه حرکت عقلانی به معنای حقیقی ننموده اند، نه این که نخواسته اند که عقلانی حرکت کنند بلکه نتوانسته اند که حرکت عقلانی داشته باشند.زیرا اگر حرکت عقلانی می بود این چنین اختلاف در مهمترین مسائل درحدّ نفی و اثبات بوجود نمی آمد.

نظر کارشناس بزرگ دین مرجع تقلید شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی مدظله العالی

در مورد سند حديث «الحقيقه» (1)

سؤال: احتراماً به استحضار مي رساند اينجانب در خلال تحقيقي كه داشتم در كتب مختلف از جمله كتاب الله شناسي، ج3، ص31 به نقل از كتاب جامع الاسرار و منبع الانوار اثر سيد حيدر آملي(ره) در اصل الاول ص 175 تحت شماره 327، و همچنين در كتب مجالس المؤمنين و سفينة النجات و حكمت الهي مرحوم آيت الله الهي قمشه اي(ره) مترجم قرآن مجيد در ص 269 و... به حديثي برخوردم كه ابتدا حديث را از كتاب الله شناسي ج3 س 31 بيان مي كنم.

كُميل بن زياد نخعي از حضرت اميرالمؤمنين پرسيد: مَاالحَقيقَةٌ؟!

قالَ: مالَكَ وَ الحَقيقة؟! قالَ: أوَ لستُ صَاحِبَ سِرِّكَ؟! قالَ: بَلي! وَ لَكِنْ تَرشَحُ عَليكَ مَا يطفَح مِنِّي! قَالَ: أوَ مِثلُكَ يحتِّبُ سَآئِلاً؟! قَالَ: الْحَقيقَةُ كَشفُ سُبحَاتِ الجَلالِ مِنْ غَيرِ إشارَةٍ. قَالَ: زِدني فيهِ بَياناً! قَالَ: مَحوُ الموْهوُم مَعَ صَحوْ المَعلُومِ. قَالَ: زِدني فيهِ بَياناً: قالَ: هَتكَ السِّترِ لغلَبَةِ السّرِّ. قَالَ: زِدني فيهِ بَياناً! قَالَ: جَذْبُ الأَحَدِية بِصِفةِ التَّوْحِيدِ. قَالَ: زدني فيه بَياناً: قَالَ: نُورٌ يشْرَقُ مِنْ صُبْحِ الأَزَلِ، فَتَلوُحُ عَلَي هَياكِلِ التَّوحيد اثَارُهُ. قالَ: زِدني فيهِ بَياناً! قالَ: أطفِ السَّرَاجَ فَقَدْ طَلَعَ الصُّبحُ.(2)

پاسخ به شبهات

تهاجم فرهنگی علیه عاشورا

***

پاسخ به شبهه افکنی های نجفقلی و حداد و من تبع

جناب آقای نجفقلی حبیبی پژوهشگر فلسفه! و رئیس سابق دانشکاه علامه طباطبایی در برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» در 23 مرداد 1393 با گفتن «شما سالانه برای بعضی چیزها چقدر خرج می کنید؟ در همین ایام عاشورا چقدر پول ها خرج می شود؛ بازده فرهنگی اش چــقدر اســـت؟ سه چـــتهار تا گــریه می کنند و ... »

از عزاداری سیدالشهدا (علیه السلام) انتقاد کرده و بعد از اعتراضات و واکنش مردم و دوستداران مکتب وحی در مصاحبه خود چنین توجیه کرد» چه سودی دارد شخص گریه کند ولی بعد کم فروشی کند و رشوه دهد که قصد اهانت نداشتیم.»

قبل از ایشان [حبیبی] نیز شیعه نمایانی بودند که چنین سمپاشی هایی برضد عاشورا داشتند، جناب سیدهاشم حداد صوفی سلسله شوشتریه گفته بود: آنان که روز عاشورا عزاداری می کنند اهل غفلتند، روز عاشورا باید شادی کرد و جناب محمد حسین طهرانی نیز به شدت این کلام باطل و سخیف را تأیید می کند.
آن روشنفکر معاصر گفته بود که«این عاشورایی که ما مصرفی می کنیم در مسیر تضعیف دین و اسراف و تبذیر است.»

Top