All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 29-30

جلال الدین رومی و سرنگون کردن بسیاری از اصول و قوانین

 «علامه محمد تقی جعفری»

چکیده:

نویسنده ی این اثر ماندگار، فیلسوف شرق حضرت علامه محمد تقی جعفری به بررسی مسئله جبر و اختیار از دیدگاه مولوی در ابیات مــذکور می پـــردازد و می فرماید:

اولاً: هیچ داستان و روایتی چنین جمله ای از امیرالمؤمنین ولو بطور ضعیف هم نقل نکرده اند،

ثانیا: برای ما روشن شده که جلال الدین درباره ی مسئله جبر و اختیار نتوانسته یک اصل را به عنوان واقعیتی که هیچگونه انحراف از آن امکان ندارد بیان کند. آنگاه می فرماید حالات روانی جلال الدین درباره ی مسئله ی جبر و اختیار فوق العاده طوفانی بوده، اغلب شارحین مثنوی نیز در این بیت گرفتار نواسانات فکری عجیبی شده اند و می گویند:با اینکه جلال الدین در سایر موارد مثنوی هنگامی که تمایل به جبر نشان می دهد در عین حال طوری مسئله را مطرح می کند که برای اختیار هم جایی می ماند مگر در چند مورد که یکی از آن موارد همین بیت است، و در آخر نتیجه می گیرد که جلال الدین در این مورد توجه بسیار شدیدی به مؤثریت خداوند در جهان هستی و رویدادهای انسانی داشته و چنین مطلب مبالغه آمیزی را گفته یا اینکه باید گفت او در این تجسیمات اشتباه کرده است و اینگونه تأویلات باعث سرنگون کردن اصول و قوانین زیادی خواهد بود.

نقد پورسیناء در تعریف زاهد و عارف و تبیین خلافت و امامت

و برخی موضوع های دیگر

 چکیده:

ابوعلی پورسیناء طبیب و فیلسوف مشّایی و پیرو ارسطو می خواست مسلمان باقی بماند و میان فلسفه و معارف قرآنی آشتی برقرار کند. او عرفان را همانند متصوفه تعریف کرده و به معارف قرآنی و حدیثی عملاً توجهی نکرده و ره افراط رفته است او عمر ابن خطاب را اعقل از علی دانسته و او را جلو انداخته است در حالی که طی حدیث نبوی که خود او گزارش می کند علی(علیه السلام) خرد ورزترین اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده همچنان که داناترین هم بوده است. ابن ابی الحدید به مناسبت طرح کلامی از مولا علی(علیه السلام) بین علی و عمر بن خطاب به مقایسه پرداخته و از قول استادش و نیز جاحظ برتری علی(علیه السلام) را در عقل و سیاست مطرح ساخته و طی بحث هایی، تشابه سیره پیامبر اعظم و سیره علی(علیه السلام) را خاطر نشان ساخته است. شگفتا او در مبحث نبوت، معراج جسمانی و حسّی را منکر شده همچنان که معاد جسمانی را قابل اثبات عقلانی ندانسته است.و شیخ بهایی و امام خمینی در اشعاری راه و روش ابن سینا را تایید نکرده و تخطئه نموده اند.

فرقه ذهبیه

اشاره:

گفته می ‏شود علیرضا علوی طباطبائی از گروه نویسندگان نشر راه نیکان است که وابسته به حسین حیدرخانی - قطب فرقه کمیلیه - و جانشین مشکور معدوم می ‏باشد. این نویسندگان با رد فرق دیگر درصدد تقویت و تثبیت فرقه کمیلیه می ‏باشند. نورالصادق (علیه السلام) در آینده با نشر سلسله مقالات پژوهشگران فرق و ادیان در این باره اطلاعات مستند بیشتری منتشر خواهد کرد تا حقایق به صورت شفاف آشکار شود.

در تخته فولاد اصفهان چه می گذرد؟

***

ضرورت برخورد با سران صوفیه و نجات اغفال شدگان

«روزنامه عبرت های عاشورایی»

در شهر علم و حوزه و فقاهت و در شهر شیعیان متقی و در سرزمینی که سابقه ی حضور مؤثر حوزه های علمیه و بزرگانی همچون میرداماد، علامه مجلسی، شیخ بهایی را در قرن های متمادی، همواره بدنبال خود داشته است، شاید کمتر کسی باور کند که فرقه های منحرف و استعماری صوفیه، هم اکنون بشدت در حال فعالیت و دور ساختن مردم از حوزه و روحانیت اصیل و اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله و سلم) هستند...

ویژه ی پاسخ به نامه ی آیت الله سبحانی
یک بام و دو هوا

[نگاهی کوتاه به نامه آیت الله سبحانی(زیدعزه)]
«استاد کریم زارع»

جناب مستطاب حضرت آیت الله شیخ علی صافی اصفهانی(مدظله العالی)، سفارش حضرتعالی مبنی بر بررسی نامه آیت الله سبحانی، انجام گرفت، لذا نکات مهم و اساسی نامه ایشان ارایه می شود. البته هدف از این مطالب جسارت به محضر اساتید بزرگوار و علمای دینی نیست، بلکه مباحثه ایی طلبگی است تا حقایق آشکار شود و هریک از طرفین، نظریات و دیدگاه های خود را به صورت مباحثه طلبگی ارایه نمایند. متأسفانه در نامه ی آیت الله سبحانی مجموعه ایی از نکاتی متفاوت مشاهده می شود که نکته اشتراک آن ها، ضرب المثل معروف «یک بام و دو هوا» می باشد که به صورت خلاصه و مختصرمطالب بررسی وارایه می شـود و بررسی کامل هر یک از آنها خود نـــــیازمنـد نگـــارش کتـابی جداگانه و مفصل می باشد.

Top