All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 33-34

علامه مجلسی از دیدگاه خاور شناسان

«پروفسور حامد الگار»

دانشگاه کالیفرنیا ـ برکلی

چکیده:

علیرغم این که ایرانیان، علامه ی مجلسی را دانشمندی بزرگ دانسته و نجات دهنده ی ایران از لحاظ انحطاط در دوره ی صفویه قلمداد می کنند، نویسندگان غربی، او را شخصیتی بد معرفی کرده و دخالت های ناروا در امور سیاسی و اجتماعی و زجر و تعقیب صوفیه و اقلیت های دینی را به او نسبت می دهند.سرجان ملکم، اولین کسی است که درباره ی او اظهار نظر کرده و او را ذی نفوذ در دربار شاه سلطان حسین خوانده است.ادوارد برون در کتاب های تاریخ ادبیات ایران و یکسال در میان ایرانیان بزرگ ترین گناه علامه را مخالفت او با صوفی نمایان دوره ی صفویه می داند و او را به تعقیب بی رحمانه صوفیان، متهم می کند.سایکس، ولادیمیر مینورسکی با تکرار طوطی وار ادعاهای اسلاف خود، ادعاهای آنان را شرح و بسط داد و بر اتهامات ناروای خود نسبت به علامه ی مجلسی افزوده اند.مینورسکی متن کتابی به نام «تذکرة الملوک» را به همراه حواشی خود منتشرکرده و با نویسنده مجهول آن کتاب هم آواز شده و تبهکاری ها و جرم های گوناگونی به علامه ی مجلسی نسبت می دهد.نویسنده ی این نوشتار، آرزو می کند که محققان ایرانی بتوانند به طور سزاوار و مستند به تحلیل و تدوین زندگی علامه ی مجلسی بپردازند و خود نیز در این نوشتار اینچنین تلاش می کند.

نظرها و اعتراف ها

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

((إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِي أُ مَّتِي فَلْيُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ الله))

هرگاه بدعت ها در ميان امتم پديدار شوند، بر عالم است كه علم خود را آشكار سازد. هر عالمی چنين نكند، لعنت خدا بر او باد.

(کافی 54/1)

اسـتفتائات

khominiامام خمینی قدس سره:

اگر کسی کلمه ای اهانت کند به مراجع اسلام، بین او و خدای تبارک و تعالی ولایت منعزل می شود.
همه باید شکر این نعمت را بجا بیاوریم که یک چنین مراجع بزرگی داریم، اهانت به آنها اهانت به اسلام است، عزت آنها عزت اسلام است، کسی گمان نکند که با پخش یک چیزهایی مسموم بتواند بین علمای اسلام جدایی بیاندازد امکان ندارد ما همه با هم هستیم.
فایل صوتی موجود است.

با خوانندگان نورالصادق علیه السلام

توهین شیخ حسن رمضانی به علما و مراجع تقلید و پاسخ ما (قسمت دوم)

تقسیم مطالب فلسفه

مطالب فلسفه به چهار بخش تقسیم می ‏شود، خوب یاد بگیرید:

1ـ بخشی از آن، مسائل قطعی عقلی است که قطعاً صحیح است. مثلاً همه می‏ دانند دور محال است، تسلسل غلط است، اجتماع نقیضین محال است...، این‏ها همه قطعی است و مورد بحث نیست و ربطی به فلسفه ندارد و هیچ فرقه و طایفه ‏ای حق ندارد اینگونه مسائل را در انحصار خود قرار دهد، این‏ها مربوط است به همه‏ ی ذوی العقول روی زمین. بنابراین مطرح کردن چنین مباحثی بیهوده و کشک و اتلاف وقت است.

معرفی کتاب

tohidتوحید از نگاه وحی، فلسفه و عرفان

مؤلف : حضرت آیت الله حاج سید جعفر سیدان

ناشر: انتشارات دلیل ما

مرکز پخش: مجموعه ی دارالصادق اصفهان تلفن: 32317981-031

Top