All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 43-44

سرمقاله

بسمه تعالی

آیت الله علی فلاحی

بدون تردید می توان گفت: هر کلامی غیر از کلام وحی و غیر از گفتار انسان هایی که عصمت شان از جانب حضرت باری تعالی تضمین شده است می تواند قابل تأمل و نقد و انتقاد و چون و چرا قرار گیرد.
حال که چنین است و هیچکس نمی تواند و نباید مدعی عدم نقص و خطا در خود باشد باید بدون دغدغه خود را در معرض نقد و انتقاد قرار دهد و نقد شدن را موجب کمال یابی خود بداند، البته لازمه نقد پذیری این نیست که حتماً خطا و نقصی در گفته و نوشته آدمی باشد زیرا ممکن است احسن و اصوب بودن گفته و یا نوشته، مورد توجه قرار نگرفته باشد، و از همین جهت است که تبشیر خداوند سبحان شامل کسانی می شود که همۀ اقوال را می شنوند و لکن خوبترین را می گزینند.

رابط اشیاء به خداوند به تجلی و ظهور است
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

چکیده:

نویسندۀ این سطور مبارک مرجع عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دام ظله از اعاظم مذهب می باشد که عمر خود را در راه احیاء و نشر معارف حقۀ شیعه صرف نموده، و خصوصاً پرچم مبارزه با بدعت و انحراف منحرفین را در این سالیان به دوش کشیده، و با احاطۀ بالای خود بر معارف صحیحه از مصدر وحی به تبیین عقاید حقه پرداخته است.
معظم له این مقاله را در پاسخ به ادعای برخی از منتسبین به بعضی مشارب فلسفی و عرفان اصطلاحی نگاشته است که به گمان خود اعتقادات ناصحیح خود را با آیات کریمه و روایات شریفه رنگ و لعاب دینی داده اند و میان خالق و مخلوق سنخیت قائل شده اند.

عرفان اسلامی و عرفان التقاطی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

چکیده:
بحث عرفان اسلامی و عرفان التقاطی یکی از مباحث پر چالش جهان اسلام است.
نویسنده در این مقاله سه راه شناخت و معرفة الله را معرفی می کند:
1-راه وحی (راه انبیاء و پیامبران الهی و خلفای معصوم آنها.)
2- راه غیر معصومین (راه مرتاضان و جمعی از فلاسفه یونان.)
3- راه تصوّف (راه التقاطی یعنی امتزاجی از تعلیمات انبیاء و ارباب ریاضت.)

سنخیت، عینیت یا تباین (قسمت سیزدهم)
آیت الله سید جعفر سیدان

چکیده:

دفتر تبلیغات اسلامی قم در اسفند 1383 جلسه گفتگویی بین علماء حوزه تشکیل داد که عده ای از فضلاء حوزه علمیه به صورت دعوت عمومی شرکت داشتند.
در آن نشست پیرامون عقل و وحی از منظر فلسفه و مکتب تفکیک، بین علامه محقق حضرت آیت الله سیدان و حجج اسلام آقایان غلامرضا فیاضی و آقای حمید پارسانیا مباحثی مطرح شد و نشست دوم (تکمله این بحث) در اردیبهشت 1384 انجام شد.به دنبال این مباحث برخی از علماء و فضلاء قم تقاضا نمودند که این مباحث را در حوزه علمیّه قم، کنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(ع)به طور ریز و مستوفی بحث کنند تا کلیه فضلاء از آن بهره مند شوند. همانگونه که در آن دو نشست اجمالاً پاسخ مثبت داده بودند، درخواست آنان را پذیرفتند و روزهای پنجشنبه را از مشهد به قم عزیمت می کردند تا ضمن هشت جلسه بحث سنخیت و عینیت حضرت حق با ما سوی الله و رد آن را مطرح نمودند.
نورالصادق این مباحث مهم را در شماره های پیشین خود آورده است و اکنون خوانندگان عزیز را به ملاحظۀ دقیق جلسۀ سیزدهم این مناظرات دعوت می نماید.

سلسله درس‏های اخلاق و معارف (قسمت شانزدهم)
آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی(ره)

چکيده:
مرحوم آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی در این بخش از بیانات خود اجمالاً به ثمرات فرقان اشاره می کند مثل نور ولایت و چشم باطن، شناخت اولیاء خدا و محبت که مهم ترین عامل تهذیب نفس است آنگاه به نمونه های تاریخی از محبین واقعی اشاره می کند و در پایان وارد بحث حب و بغض در احادیث و تبیین مودت ذی القربی می شود. نورالصادق دقت در مطالب اخلاقی این فقیه و عارف قرآنی را به خوانندگان عزیز توصیه می کند و بطور کلی آنانکه در راه تهذیب نفس و سلوک راهی جز قرآن و عترت را بر نمی تابند و از ابن عربی ها و مولوی ها و بالاتر از اینها و پایین تر از اینها بیزارند چونان علامۀ صافی(ره) کلامشان راه گشاست و از نور کلام اهل بیت(ع) روشنایی می گیرد و روشنگری می کند.

Top