All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 11

سرمقاله

« انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي اريد أن آمر بالمعروف و أنهي عن المنکر ... »

عاشورا ، فرياد بلند مقاومت در برابر تحريف اسلام است

عاشورا، فريادى عليه بى تفاوتى و بى طرفى در جنگ ها و اختلا ف هاي حق و باطل سراسر تاريخ است.

عاشورا، آواى اعتراض سيدالشهداء (علیه السلام)به ناصالحان و فرومايگاني که در لباس دين ظاهر شده و مسند عالي منصبان را اشغال کرده اند ، مي باشد.

عاشورا، بى تفاوتى حکومتها نسبت به سه مسئله مهم «حقيقت» «عدالت» و« انحراف» را محکوم می کند و حمايت دولت مردان و عارف نمايان ومنافق وهزار چهره ازباطل وبيداد وفساد و تحريف وکج انديشي ها را بزرگ ترين منکرات اجتماعى می داند ، که امام شهيدان (علیه السلام) در برابرآن بپاخاسته و همه رنج ها را در مقابله با اين منکر بزرگ و بنيادى تحمل کرده است.

حد نصاب در اعتقاد به توحيد و تلقّي جسميت از کلمات ملاصدرا

 محضر مرجع عاليقدرشیعه حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني (دام ظله)

سوال: حد نصاب در اعتقاد به توحيد چيست؟

(در چه صورت فرد از اسلام خارج مي گردد؟ آيا عدم اعتقاد به توحيد صفاتي و ذاتي به معناي دقيق آن باعث خروج از اسلام مي شود؟)

جواب: در حکم به اسلام اقرار به کلمه توحيد معتبراست يعني بدون آن اگرشخص سابقه کفر داشته باشد–هرچند قلباً معتقد به مضمون اين کلمه طيبه باشد –حکم به اسلام او نمي شود.

اسباب تردید در اعتقاد به خداوند و اشکالات فلاسفه و عرفا

حضرت آيت الله العظمي سيد محمدباقر شيرازي (دام ظله)

بسم الله الرحمن الرحيم

آيت الله العظمي سيد محمدباقر شيرازي

قال الله تعالي: ((سنريهم آياتنا في الآفاق وفي أنفسهم حتّي يتبيّن لهم أنّه الحقّ))[1]

اگرچه مقتضاي ظهور آيات با عظمت آفرينش و اکتشافات شگفت انگيز عالم خلقت آن است که عقيده و ايمان بشريّت به ذات مقدّس الهي به بالاترين مرتبه برسد و اندک ترديدي در آن براي احدي نبوده باشد و اگرچه نسبت به عدّه زيادي از دانشمندان و بزرگان اين معني محقق گرديده لکن نسبت به اکثريت بشريّت محقق نگرديده بطوري که نه فقط موجب مزيد ايمان و اعتقاد به خداوند نشد بلکه به علل و اسبابي موجب ترديد و اضطراب بسياري از نسل امروز نسبت به خداوند متعال گرديده است. ما در اين جا به چهار سبب از اين علل واسباب اشاره مي کنيم:

سبب اول: مظاهر فريبنده فساد که هميشه در تاريخ بشريّت موجب انحطاط و دوري از حقيقت و حجابي روي حقائق بوده و هست بلکه بسياري از اوقات بشر طغيان نموده و براي رسيدن به آمال و آرزوهاي باطل خود حاضر به هر گونه جنايت و خيانت و زير پا گذاشتن تمام موازين ديني و اخلاقي و انسانيت مي گردد.

شرايط طريق الي الله

علامه فقیه آيت الله سيد حاج حسن فقيه امامي

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدُلله ربّ العالمين حمداً أزليّاً بأَبَديّته، وأَبَديّاً بأَزليّتهِ، سَرمداً بِإطلاقه مُتَجَلِّياً مرايا آفاقِهِ، والصلوة و السلام علي سيّدِ أنبيائِهِ البشير النذير والسِراجِ المُنيرِ سيِّدنا أحمد ونبيِّنا أبي القاسم مُحَمَّد، واللَعنُ الدائم علي أعدائهم أجمعين مِن الآن إلي قيامِ يوم الدّين.

قال الله الحكيم في كتابِهِ الكريم ومُبرَمِ خطابِهِ العَظيم:

((وَ أَنَّ هذا صِراطِي مُسْتَقِيماً فَاتَّبعُوهُ))[1]

عرفان چيست و عارف کيست؟
علامه آیت الله سید جعفر سیدان

در ارتباط با عرفان صحيح که آن چه حقيقت عرفان است بفهميم چيست و تبعاً وقتي عرفان هاي باطل را فهميديم يعني هر وقت برخورد کنيم به حرف هايي که به عنوان عرفان است و باطل است، وقتي آدم حقّ را فهميد، طبيعي است که يک چراغي در اختيارش هست که با داشتن آن چراغ چاله هايي که در مسيرش هست مي بيند مواردي هم که تناسب داشته باشد و لازم باشد که به بعضي از مسلک هاي عرفاني ناصحيح تذکر داده بشود انشاء الله تذکر داده خواهد شد.

قبل از ورود در بحث لازم است متذکر شويم که: شايسته است همت کنيم و به خودمان برسيم وتوقف نکنيم گر چه در راه هستيم انسان در اين دوران کوتاه زندگي به هر صورتي که شده از خدا کمک بگيرد تصميم بگيرد تلاش داشته باشد و در جهت پيشروي خودش کوتاهي نکند، حيف است چيزهاي ديگري انسان را سرگرم کند، تعلقاتي انسان را اسير کند به گونه اي که از حرکت و تکاملش باز بماند همين يکبار هم نوبت ماست، يعني اين جور نيست که بگوييم حالا اين دفعه که آمديم دنيا چيزي نشديم باشد مرتبه ي بعد که مي آييم به دنيا آن وقت تصميم بگيريم که چنين بشويم چنان بشويم، نه، ديگر همين يکبار است.

Top