All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 12

حدیث عشق

مرجع عالیقدر شیعه آيت الله العظمي صافي گلپايگاني (دام ظله)

سؤال:  آيا نظر حضرت عالي درباره ي «حديث عشق» که مرحوم محدّث نوري (قدس سرّه) در کتاب «نفس الرحمان» آورده است، موافق نظر مرحوم محدّث است يا نه؟

جواب : بلي؛ اخبار مورد اشاره علاوه بر آنکه مرسل و بي سند است ومنتهي به ائمّه (عليهم السلام) نيست، از جهت متن غرابت دارد و بر شمردن آنها از احاديث قدسيّه جزاف وخلاف اعتبار است. مطالبي که محدّث نوري در اينجا افاده کرده و درنهايت استحکام است و حقير نيز در جواب بعضي سؤالات درباره اين موضوع توضيحاتي داده ام.

عجيب اين است که با اينکه در اهل سنّت گرايش به تصوّف به واسطه بي ارتباطي آنها با مکتب و مدرسه ي أهل بيت علیهم السلام زياد بوده و هست، در جوامع و مسانيد آنها مثل: صحيح بخاري، صحيح مسلم، سنن ترمذي، ابن ماجه، أبي داود ونسائي(صحاح ستّ) ومسند دارمي وموطأ مالک، ظاهراً کلمه« عشق» ومشتقّات آن ديده نمي شود.

فقط در « مسند احمد » در روايتي راجع به ازدواج ومذمّت بر ترک آن از ابوذر، کلمه عشق در داستان مرد عابدي که عاشق زني شده و به واسطه عشق به کفر گراييد، آمده است.

توحید عبادی

علامه فقیه آیت الله سید حسن فقیه امامی

آثار ریاء و سمعه (شرک خفّی)(1)

اعوذ باللّه من الشّيطان الرّجيم

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم و لا حول و لا قوّة الّا باللّه العلىّ العظيم، حسبنا اللّه و نعم الوكيل نعم المولى و نعم النّصير.

بحثمان در مورد توحيد عبادى بود. يعنى ما موظّفيم غير خدا چيز ديگرى را پرستش نكنيم. عملمان را هم بر همين مبنا قرار داديم، كه در هر عبادتى قصد قربت داشته باشيم و اگر تبرّكى است، توسّلى است و امثال ذلك، اينها شرك نيست، مصداق عبادت نيست. به امر خدا غير خدا را وسيله قرار دادن است و هيچ مانعى ندارد. غير خدا را اگر عبادت كنيم شرك است. منتهى‏ ما يك رقم شرك داريم كه نمى‏توانيم به راحتى خودمان را از آن تبرئه كنيم و آن شرك خفّى است. هر چيزى آفتى دارد. آفت عبادت چيست؟ آفت هر عبادتى ريا است. و يا سُمْعة.

قلمرو عقل در دین

آیت الله جعفر سیدان (دام ظله)

اشاره :

عنوان فوق موضوع مناظره ی علمی اندیشمند بزرگ معاصر حضرت آیت الله سید جعفر سیّدان است که به دعوت مشترک دارالصّادق اصفهان و دانشکده ی ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان در تاریخ 88/10/20 و 88/10/21 در محل سالن کنفرانس دانشکده برگزار شده است، در اینجا بخشی از کل این جلسه را که 6 ساعت به طول انجامید تقدیم خوانندگان عزیز می کنیم و انشاءالله بقیه آن در شماره های دیگر تقدیم خواهد شد.

قطعاً‌ حضرت استاد توضيح مي فرمايند كه عقل تا كجا كارائي دارد و دلايل آن را بیان می فرمایند كه چرا عقل در جايي كارائي دارد ، در جايي ديگر ندارد. معيار و ملاك چيست ؟ كه انشاءالله در ادامه بحث با سؤالاتي كه مطرح خواهيم كرد مطلب روشن تر خواهد شد.

ابن عربی در آئینه فصوص
آیت الله حاج شیخ مرتضی رضوی (دام ظله)

تخصيص و تعميم
تشيع چيست؟ و غير شيعه كيست؟

تشيع: يعني اختصاصي دانستن هفت چيز: امامت، ولايت، آل اهل بيت، حجت، معجزه، مهدويت. كساني شيعه هستند كه اين هفت موضوع را منحصر و مختص چهارده معصوم بدانند.

غير شيعه: كسي شيعه نيست كه همه يا يكي از اين موضوعات هفت‏گانه را تعميمي بداند.

1ـ ابتدا «امامت» با عنوان «خلافت» تعميمي گشت و ولايت از اساس انكار شد و صرفاً به «دوستي» تفسير شد.

2ـ سپس امامت به دو بخش تقسيم گشت: حكومت به خلفا و سلاطين داده شد و ولايت به سران صوفيه واگذار شد اين بار ولايت به معني واقعي.

عقل فلسفی - عقل دینی

دکتر مهدی نصیری

 در تبيين موضع قرآن و عترت درباره‏ي فلسفه، قبل از هر چيز، ضروري است به سراغ تلقي فلسفه از عقل رفته و سپس به مقايسه ‏ي آن با آنچه قرآن و عترت درباره ‏ي عقل گفته ‏اند، بپردازيم. عصاره و جمع ‏بندي آنچه فيلسوفاني چون ارسطو، فارابي، ابن سينا و ملاصدرا درباره‏ي عقل گفته‏ اند – فارغ از پاره ‏اي اختلاف نظرهاي جزيي - بدين شرح است:

الف- آدمي مرکب از جسم و نفس (جان) است. نفس داراي پنج قوه و نيرو است:

1. غاذيه (تأثيرگذار در غذاها و خوردني‏ها)

2. حاسّه (ادراک کننده محسوسات)

3. متخيّله (دريافت کننده‏ ي صورت‏هاي خيالي)

4. نزوعيه (دربردارنده‏ي تمايلات و کشش‏هاي نفساني چون محبت، غضب، ترس، رضايت و...)

5. ناطقه (نيروي تفکر و تعقل و به عبارت ديگر، عقل)

Top