All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 6

عید غدیر از نظر چند تن از علماء


tabriziحضرت آیت الله تبریزی:

از آن نظر که ولایت افضل و واجب اعمال است عید غدیر افضل از اعیاد مذهبی دیگر است و باید در بزرگداشت آن اهمیت بیشتر داده شود و اختصاص به ملت خاص ندارد، عید امت اسلام است.

اشاره

خدا در دل سودازدگان است بجویـید    ***   مجویید زمین را و مـپویید سما را
صفا را نتوان دید که در خانه فقر است    ***     در این خانه بیایید و ببینید صفا را

سه پرسش از عارف قرآنی
«مرحوم آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی»

ای قامت بلند معرفت و ای قاف قله عرفان. تو تا واپسین لحظات زندگی نماز می خواندی و انذار می کردی، تدریس می کردی و در تقویت حوزه های علمیه که مسکن و مدرس امام صادق(علیه السلام) است و رفع مشکلات آن ها کوشا بودی و از کنار افکار پوشالی و کپک زده ی بی مایگان بی ایمانی که عبادات را از واصل ساقط می دانند و با علم مخالفت ورزیده در جهل مرکب غوطه می خورند با بی مهری و بی اعتنایی می گذشتی و با زبان قرآن ((فذرهم فی خوضهم یلعبون)) مرا از آن ها برحذر می داشتی و مدام از علم صحبت می کردی که از اهم موجبات سعادت و کمال است ((بالعلم یعرف الله و یوحد))(1).

واقعه ی غدیر

(علی صافی اصفهانی)

در سال دهم هجری یعنی اواخر عمر شریف پیامبر اکرم، رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) عازم سفر حج شدند، در مدینه اعلام شد که امسال رسول خدا در مراسم حج شرکت می کنند. هر کس مایل است همراه پیامبر حرکت کند. جمعیت زیادی همراه آن حضرت عازم زیارت خانه خدا و انجام مناسک حج گردید، تعداد جمعیت را 90 هزار و تا بیش از 120 هزار نفر در تاریخ ثبت کرده اند. علاوه بر این جمعیت، افراد بسیاری هم از بلاد دیگر به سوی سرزمین مکه شتافتند.
پس از انجام اعمال حج، در راه بازگشت از مکه، کاروان رسول خدا به چهارراهی رسید که حُجاج گروه گروه از هم جدا می شدند (محل جداشدن راه های مدینه، مصر و عراق) و هر کدام به سوی اوطان خود می رفتند که آن محل، غدیر خم نام دارد. جبرئیل نازل شد که ((یا ایها الرسول بلِّغ ما أُنزل الیك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته))(1) (ای پیغمبر، باید! آن چیزی را که از سوی خدا (درباره علی) به تو نازل شده به مردم ابلاغ کنی و اگر چنین نکنی رسالت او را به انجام نرسانده ای.

حسن بصری و تخطی او از پیام غدیر
«دارالصادق اصفهان ـ واحد پژوهش»

پیام غدیر و حسن بصری

یکی از بارزترین افرادی که از پیام غدیر تخطی کرد و عَلَم مخالفت با حکم ((من کنت مولاه فهذا علی مولاه)) را برداشت و با امیرالمؤمنین (علیه السلام) به مبارزه برخاست، سرسلسله ی اهل تصوف معاند معروف، حسن بصری بود.

گذری بر شناخت حسن بصری:

ابوعلی یا ابومحمد یا بنابر قول مشهور ابوسعید حسن بن یسار بصری پدرش از اُسرای میشان ـ دشت میشان خوزستان ـ بود که در زمان عمربن الخطاب فتح شده بود. وی در این جنگ به اسارت گرفته شد و به بردگی زید بن ثابت در آمد.(1)

یک پرسش از مرجع عالیقدر شیعه

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی

سؤال: پس از سلام و عرض ارادت، مطالبی جهت اینجانب و بعضی از گویندگان مذهبی مجهول بود، استدعا دارم آن حضرت ما را راهنمایی فرمایند.
آیا مطلب ذیل که به عنوان حدیث در میان عامه منتشر گردیده، واقعاً حدیث است یا نه؟ در صورت صحیح السند بودن، نشانی دقیق آن را معین و معنی صحیح آن را مرقوم فرمایید.

«علیٌ مَمسُوس فی ذاتِ الله»

جواب: این حدیث را حافظ ابونعیم اصفهانی در حلیه الاولیاء از کعب بن عجره، از پدرش از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و هیثمی در مجمع الزوائد ج9، ص131، از طبرانی در معجم کبیر و اوسط از کعب بن عجره از پدرش روایت کرده است به این لفظ: «قال: قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): لا تسبّوا علیاً فإنه ممسوس فی ذات الله»

Top