All for Joomla All for Webmasters

فصلنامه شماره 8

رابطه دین و فلسفه

پروفسور فلاطوري

 سؤال: به نظر مي‌رسد که ما بعد الطبيعه‌ي ارسطو، در واقع آن چيزي بود که ارسطو در فلسفه طبيعي‌اش بدان نيازمند بود.يعني نظريه‌اي بود که در مقام تکميل حکمت طبيعي بدان محتاج بود ولي در فلسفه‌اي که موسوم به فلسفه اسلامي است، چنين نيست. در اين‌جا آنچه مقصود بالذّات است، همان الهيّات است و حکمت طبيعي به منزله‌ي عناصري براي بناي اين ساختمان به کار رفته است و در واقع مقصود بالعرض است، آيا شما با اين بيان موافق هستيد؟

جواب: بله، همين طور است. در واقع اين وضع معکوسي است که پيدا شده است. فلسفه ما بعد الطبيعه ارسطو، براي تبيين تحول دائمي طبيعت است.

تکفیر مدعیان الوهیت اهل بیت علیهم السلام

مصاحبه با آيت الله حاج شيخ عبدالحسين واعظ خراساني


اشاره:

آنان که در تکاپوي يافتن راهي روشن و مستقيم براي ترقي و تعالي هستند از روندگان اين راه جويا شوند که در کوچه پس کوچه‌هاي دور افتاده اين مرز و بوم، عمري را مخلصانه با قرآن و عترت قرين بودند و چونان دغل‌دوستان به دور شيريني نبودند، علم و اخلاق و روضه و خطابه را براي کلاس‌داري و خودنمايي و مريدبازي و کسب درآمد و شهرت نياموختند و به مردم تعليم ندادند.

زاهد و پارساي زمان آيت الله حاج شيخ عبدالحسين خراساني گنجينه‌اي است از تجربيات و علوم گذشتگان که در کشاکش برخورد سپيدي با سياهي‌ هاي اعتقادي در جبهه‌هاي حق استقامت ورزيد و جز در مقابل قرآن و عترت سر تعظيم فرود نياورد.

متني که در پيش رو داريد مصاحبه‌اي است که مجله‌ي نورالصادق اصفهان با اين عالم تربيت يافته‌ي مکتب امام صادق (علیه السلام) ترتيب داده تا دقايقي را از زندگي ايشان و پدرشان که اهل ولايت بودند نه اهل فلسفه و عرفان، براي خوانندگان اهل دقت اين مجله روشن کرده باشد.

سیر و سلوک در عرفان قرآن و عترت

آیت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني

 بسم الله الرحمن الرحیم

« وَ أَنَّ هَذا صِرِاطِى مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَ لَا تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَالِكُمْ وَصَّئكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ » (1)

و اين است راه من که مستقيم است پس آن را پيروي کنيد و از راه‌هاي انحرافي متابعت نکنيد که شما را از راه حق پراکنده و دور مي‌ سازد. اين چيزي است که خداوند شما را به آن سفارش مي‌ کند شايد پرهیزگار شويد.

روح عرفان تلاش و کوششي است براي معرفت و شناخت خدا از طريق تهذيب نفس و زهد و پرورش فضائل اخلاقي و عمل به دستورات شرع مقدس و محبت به خدا و اولياء خدا.

انسان هميشه آرزو داشته راهي به سوي معرفت خدا بگشايد و از طريقي نزديک، مطمئن و آرامش بخش به معبود و معشوق حقيقي خود نزديک و نزديک‌ تر شود، جلال و جمال او را ببيند، در اوصاف او غرق شود، به او دل ببندد و عشق بورزد و هر چه غير اوست پيش پاي او قرباني کند و اين حقيقت تقريباً در اعماق جان همه‌ي انسان‌ها وجود دارد، منتها در بعضي بسيار پررنگ و آتشين و در برخي بسيار کم رنگ و تقريباً فراموش شده.

میلادیه و مدیحیه دو مولود مسعود

علي اصغر يونسيان


اگر زميـــن و زمان غرق موج عشق و صفاست

و گر به شــــــــادي و وجـد و سرور، مافيهاست

 

نظيــــــــــــــــر عـالــم ملـک و عـوالــم تجــريــد

فضـاي روضــــــه‌ي فردوس هم پر از غوغاست

استفتائات در مورد صوفیه

محضر مبارک مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي ....

پس از تقديم سلام و تحيات وافره به عرض مبارک مي‌رساند که چون خطر صوفيه و اهل بدعت براي اسلام و تشيع و مکتب اهل‌بيت خطر بزرگ و غير قابل انکاري است و امروز جوان‌هاي خام و بي‌اطلاع از معارف روح‌بخش ائمه معصومين (علیهم السلام) را در معرض تهديد جدي قرار داده و در اکثر بلاد ايران به وسيله‌ي دست‌هاي مرموز و ايادي بيگانه مکتب فاسد آن‌ها را در رگ‌هاي ضعيف ايتام آل محمد(صلی الله علیه وآله) تزريق مي‌کنند تا ريشه‌هاي ايمان و ولايت را در جامعه‌ي زنده و پر تحرک پيروان اهل‌بيت عصمت و طهارت (علیهم السلام) را بخشکاندو از آن يک جامعه‌ي بي‌رمق و بي‌نفس و لاابالي و بي‌بندوبار و بي‌اعتقاد به معارف اصيل تشيع بسازند تا راه را براي چپاولگران و استکبار جهاني هموار کنند،

Top