All for Joomla All for Webmasters

گاهنامه شماره 1

بررسی شرایط عمومی دوران امامت امام ششم (علیه السلام)

سرچشمه ی علم و فضیلت:

این دوران، دوران گسترش علوم و فرهنگ مقدس اسلام و تشیع بوده مه شرایط مناسب و مستعد نشر فرهنگ اسلام در تمام بلاد جهان در آن دوران از سویی و فعالیت های گسترده و عمیق دانشگاه و مکتب تربیتی حضرت صادق (علیه السلام) از سویی چنان بود که مذهب شیعه به «مذهب حقه ی جعفری»، شهرت یافت و پیروان امام جعفر ابن محمد الصادق(علیه السلام) مشتهر و مفتخر به شیعه جعفری می باشند.(1)

انحرافات زمان امام صادق(علیه السلام)

از جمله انحرافات زمان امام صادق (علیه السلام) این بود که دولت غاصب وقت با یک طرح ریشه دار استعماری، مکتب و مسلک رأی و قیاس و استحسان و اخباری گری و تصوف و امثال آن را در مقابل اهل بیت (علیهم السلام) قرار داد و در دوران امام صادق(علیه السلام) تمام متاع فریبنده و به ظاهر آراسته خود را به بازار مسلمانان عرضه کردند و با ترجمه کردن فلسفه ی یونان و انتشار آن در بین مسلمین، در صدد خنثی نمودن انقلاب فرهنگی صادقین (علیهم السلام) بر آمدند و در واقع یک حمله ی عمومی از داخل و خارج توسط استعمار علیه مکتب امام صادق (علیه السلام) گسترش یافت تا بالاخره آن امام همام که در بین امامان علیهم السلام به ابوالائمه و شیخ الائمه معروف است و عمر 65 ساله خود را در راه ترویج اسلام و معارف قرآن و تعلیم و تربیت انسان ها صرف نمود را خانه نشین نمودند.

طیفور بن عیسی بن آدم بن عیسی بن سروشان ، معروف به ابویزید (بایزید) بسطامی

با یزید در یک نگاه:

گفته شده که با یزید از اقطاب صوفیان قرن سوم است . ابن خلکان در کتاب تاریخ خود آورده که: جدّ او مجوسی (گبر) بود که مسلمان شد. وی دو برادر به نامهای آدم و علی داشته که آن دو نیز زاهد و عابد بوده اند. لیکن طیفور (بایزید) از آن دو برادر افضل است. می گویند اول کسی است که صریحاً از فناء فی الله و بقاء باالله سخن گفته است. (1) خود او نیز بنا بر نقل عطار «70 سال گبر بوده است» (2)

سقای جعفر صادق یا سقای جعفر کذاب ؟!

جمعی از علما و محققین از اهل فن این مطلب را انکار کرده اند که بایزید درک محضر امام صادق(علیه السلام) را نموده باشد؛ چون تاریخ شهادت امام صادق(علیه السلام) در سال 148 بوده و مرگ بایزید به قول ابن خلکان و شیخ نور الدین ابوالفتوح المحدث و جامی و دیگران ، در سال 261 یا 264 بوده است(5)؛ و هیچ یک از مورخین در این دو تاریخ اختلاف ندارند و اکثراً گفته اند: عمر بایزید بین هفتاد الی هشتاد سال بوده، پس باید او سی و سه سال یا سی و شش سال بعد از شهادت حضرت صادق(علیه السلام) به دنیا آمده باشد.

طریق حق در سیر و سلوک از منظر آیت الله صافی اصفهانی (ره)
به قلم: آیت الله حاج شیخ علی صافی اصفهانی

مقدمه:

مرحوم آیت الله صافی در مورد روش و طریقه سیر و سلوک خودشان، قضیّه ای دارند که برای بعضی از شاگردان خود در اصفهان نقل کرده اند. چند سال قبل از ارتحال هم؛ آن قضیه را برای بنده و یکی از طلاب قم که از رفقای بنده است نقل کرده بودند.
یکی از شاگردان مرحوم آقا در اصفهان که از دوستان بنده نیز می باشد این موضوع را به صورت اجمال و سربسته مطرح کرد و گفت این قضیّه را مرحوم آقا برای من نقل کرده اند، تا اینکه در سال 1380 در مشهد مقدّس، خدمت آیت الله حاج جواد کربلایی که یکی از دوستان قدیمی و صمیمی مرحوم آقا بود رسیدم، از ایشان خواستم اگر در مورد این قضیّه چیزی می دانند برایم نقل کنند.

Top