All for Joomla All for Webmasters

تفسیر آیۀ نور (علامه محمد باقر مجلسی(قدس سره))

ام عبدالحسین. آخوند بابائی طبری

چکیده:

آیات شریفۀ بسیاری در قرآن کریم ناظر به مناقب و درجات عالی رسول گرامی اسلام و خاندان طاهرینش(ع) است، در این میان آیۀ تطهیر، آیۀ اکمال، آیۀ ولایت، آیۀ ابلاغ و آیۀ نور درخشندگی بالایی دارد، تا آنجا که علماء و نویسندگان فِرق اسلامی کتاب ها و موسوعه ها در شرح و تفسیر این آیات کریمه نوشته اند، در این میان شروح و تفاسیر بسیاری بر آیۀ شریفه نور نوشته شده است، یکی از نوشته جات مختصر در شرح و تفسیر آیۀ مبارکۀ نور رسالۀ تفسیر آیۀ نور به قلم بزرگ عالم جهان تشیّع حضرت علامه شیخ محمدباقر مجلسی اصفهانی ـــ صاحب موسوعۀ عظیم الشأن بحارالانوار ـــ است. اثر پیش رو و با استفاده از نسخۀ مخطوط آن در کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران به شمارۀ 7 /4453 تصحیح و تحقیق شده است، و با تخریج مصادر آن در اختیار خوانندگان عزیز قرار گرفته است.

بررسی نسبت تجسیم توسط استاد جوادی آملی به هشام بن حکم(ره)(قسمت دوم)

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی الحجازی

چکیده: 

شخصیت هشام بن حکم در میان اصحاب ائمه(ع) شخصیتی آشنا است و دفاع اهل بیت(ع) و علمای ابرار از وی در برابر شبهات و نسبت های ناروا بر او مطلبی واضح است، در این میان نسبت تجسیم و تشبیه به جناب هشام نسبتی است که دشمنان شیعه بر ایشان وارد کرده اند تا شخصیت عظیم او را مورد خدشه قرار دهند، متأسفانه برخی از اساتید معاصر حوزه نیز همین شبهات و نسبت ها را به جهت دفاع از فلسفۀ یونان به ایشان داده است، در این نوشتار نویسندۀ فاضل و محترم به صورت دقیق و علمی از این شبهه پاسخ داده و شخصیت هشام بن حکم را از این نسبت ها پاک نموده است.

مروری بر خاستگاه جغرافیایی فکری عرفان و تصوّف و بررسی اندیشه‏ های مؤثر بر آن (قسمت اول)
علی ملکی میانجی

چکیده:

نوشتار حاضر نگرشی جامع است بر خاستگاه جغرافیایی عرفان و تصوّف و بررسی جریان‏های فکری و اندیشه‏ای مؤثر بر این روش شناختی و معرفتی.
نویسنده با ارجاع به منابع دست اول و تحقیقات معتبر در این زمینه، ابتدا به سیر عرفان و تصوّف در جهان اسلام و تشیّع پرداخته و سپس به زمینه‏ های پیدایش عرفان و تصوّف و طرح نظر صاحب نظرانی چون مرحوم میرزا جواد آقا تهرانی، دکتر قاسم غنی و دکتر زرین کوب و دیگر محققین در این خصوص می‏پردازد آنگاه منابع مهم عرفان و تصوّف و نفوذ جریان‏های فکری اعم از دینی مانند مسیحیت و مانویت و غیر دینی مانند رواقیان و اندیشۀ نوافلاطونی بر عرفان و تصوّف را تشریح می‏نماید و در آخر به ذکر دلایل پیشرفت تصوّف در اسلام و تبیین نقاط ثقل و گرانیگاه ‏های مهم در این دستگاه شناختی نظیر: شریعت، طریقت، سماع، عشق مجازی، مبحث تأویل و تفسیر ، بحث ولی و قطب، وحدت وجود و توحید ، فنا و مکاشفه می‏پردازد.

سنخیت، عینیت یا تباین (قسمت سیزدهم)
آیت الله سید جعفر سیدان

چکیده:

دفتر تبلیغات اسلامی قم در اسفند 1383 جلسه گفتگویی بین علماء حوزه تشکیل داد که عده ای از فضلاء حوزه علمیه به صورت دعوت عمومی شرکت داشتند.
در آن نشست پیرامون عقل و وحی از منظر فلسفه و مکتب تفکیک، بین علامه محقق حضرت آیت الله سیدان و حجج اسلام آقایان غلامرضا فیاضی و آقای حمید پارسانیا مباحثی مطرح شد و نشست دوم (تکمله این بحث) در اردیبهشت 1384 انجام شد.به دنبال این مباحث برخی از علماء و فضلاء قم تقاضا نمودند که این مباحث را در حوزه علمیّه قم، کنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(ع)به طور ریز و مستوفی بحث کنند تا کلیه فضلاء از آن بهره مند شوند. همانگونه که در آن دو نشست اجمالاً پاسخ مثبت داده بودند، درخواست آنان را پذیرفتند و روزهای پنجشنبه را از مشهد به قم عزیمت می کردند تا ضمن هشت جلسه بحث سنخیت و عینیت حضرت حق با ما سوی الله و رد آن را مطرح نمودند.
نورالصادق این مباحث مهم را در شماره های پیشین خود آورده است و اکنون خوانندگان عزیز را به ملاحظۀ دقیق جلسۀ سیزدهم این مناظرات دعوت می نماید.

عرفان اسلامی و عرفان التقاطی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

چکیده:
بحث عرفان اسلامی و عرفان التقاطی یکی از مباحث پر چالش جهان اسلام است.
نویسنده در این مقاله سه راه شناخت و معرفة الله را معرفی می کند:
1-راه وحی (راه انبیاء و پیامبران الهی و خلفای معصوم آنها.)
2- راه غیر معصومین (راه مرتاضان و جمعی از فلاسفه یونان.)
3- راه تصوّف (راه التقاطی یعنی امتزاجی از تعلیمات انبیاء و ارباب ریاضت.)

رابط اشیاء به خداوند به تجلی و ظهور است
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

چکیده:

نویسندۀ این سطور مبارک مرجع عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دام ظله از اعاظم مذهب می باشد که عمر خود را در راه احیاء و نشر معارف حقۀ شیعه صرف نموده، و خصوصاً پرچم مبارزه با بدعت و انحراف منحرفین را در این سالیان به دوش کشیده، و با احاطۀ بالای خود بر معارف صحیحه از مصدر وحی به تبیین عقاید حقه پرداخته است.
معظم له این مقاله را در پاسخ به ادعای برخی از منتسبین به بعضی مشارب فلسفی و عرفان اصطلاحی نگاشته است که به گمان خود اعتقادات ناصحیح خود را با آیات کریمه و روایات شریفه رنگ و لعاب دینی داده اند و میان خالق و مخلوق سنخیت قائل شده اند.

Top