All for Joomla All for Webmasters

شرح رساله اعتقادات علامۀ مجلسی(قدس سره)
استاد سید قاسم علی احمدی

چکیده:

نویسنده گرانمایه ما در این بخش از اثر گرانسنگ خود ابتدا معنای بدعت را با استفاده از مطالب علامۀ مجلسی(ره) بیان می‏کند و اظهار می‏کند که بدعت در دین از بدترین معاصی است آنگاه ادلۀ حرمت و ممنوعیت بدعت را با استفاده از کتاب و سنّت و عقل اقامه می‏کند و در پایان به توضیح و توبیخ و تبیین رهبانیت و حدّ اعتزال و کناره گیری از خلق می‏پردازد. نورالصادق مطالعۀ دقیق این مطالب حکیمانه را به خوانندگان خود توصیه می‏کند.

سلسله درس‏های اخلاق و معارف (قسمت شانزدهم)
آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی(ره)

چکيده:
مرحوم آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی در این بخش از بیانات خود اجمالاً به ثمرات فرقان اشاره می کند مثل نور ولایت و چشم باطن، شناخت اولیاء خدا و محبت که مهم ترین عامل تهذیب نفس است آنگاه به نمونه های تاریخی از محبین واقعی اشاره می کند و در پایان وارد بحث حب و بغض در احادیث و تبیین مودت ذی القربی می شود. نورالصادق دقت در مطالب اخلاقی این فقیه و عارف قرآنی را به خوانندگان عزیز توصیه می کند و بطور کلی آنانکه در راه تهذیب نفس و سلوک راهی جز قرآن و عترت را بر نمی تابند و از ابن عربی ها و مولوی ها و بالاتر از اینها و پایین تر از اینها بیزارند چونان علامۀ صافی(ره) کلامشان راه گشاست و از نور کلام اهل بیت(ع) روشنایی می گیرد و روشنگری می کند.

شرح رساله اعتقادات علامه ی مجلسی (ره)

چکیده:

نویسنده در این بخش از اثر گرانسنگ خود در شرح این فقره از رساله ی مرحوم علامه مجلسی ابتدا به مقصود آن مرحوم از عبارت مذکور اشاره می کند که مراد این است که عده ای از مردمان چنان به کلمات فلاسفه انس گرفته و معتقد شده اند که آنها را اصل قرار می دهند و نصوص آشکار شارع مقدس را چون با مسلک فلاسفه موافقت ندارد تأویل و توجیه می کنند، سپس نتیجه می گیرد که با این روش هرگز نمی توان به حقیقت رسید و در واقع تأویل کنندگان نصوص و ظواهر کتاب و سنت با این روش، جهل و عجز از اظهار مقصود را به خداوند و پیامبرانش نسبت داده اند آنگاه به بدعت های صوفیه و چند روایت در مذمت صوفیه اشاره می نماید و در پایان نصایح کوبنده و حکیمانه ی مرحوم مجلسی در این موضوع را بیان می نماید.

سلسله درس های اخلاق و معارف (15)

اشاره:

آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی در این بخش از اثر گرانقدر خود ابتدا توجه مخاطبین را به رمز خلقت و علت غائی آفرینش جلب می نماید و سپس اجمالاً به آثار تقوا اشاره می فرمایند. آنگاه، مختصری در مورد تفسیر فرقان، آثار، اقسام و موانع فرقان بحث می کنند و در پایان به تشرف و اقسام آن اشاره می نمایند. نورالصادق دقت در مطالب اخلاقی این عارف واقعی را به خوانندگان عزیز توصیه می کند و بطور کلی آنانکه در راه تهذیب نفس و سلوک راهی جز قرآن و عترت را بر نمی تابند و از ابن عربی ها و مولوی ها و بالاتر از اینها و پایین تر از اینها بیزارند چونان علامه ی صافی(ره) کلامشان راه گشاست و از نور کلام اهل بیت(علیهم السلام) روشنایی می گیرد و روشنگری می کند.

مقدمه ای بر کتاب «دروغ پردازی پشتوانه ی ماتریالیسم» نوشته آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

اشاره:

سطوری که پیش روی دارید، مقدمه ی کتاب دروغ پردازی پشتوانه ی ماتریالیسم اثر فاخر و گرانسنگ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی آقای شیخ لطف الله صافی گلپایگانی می باشد که به صورت ردّیه بر بعضی نوشته های ماتریالیست ها و مادیّون مرقوم فرموده اند.
همانطور که در این مقدمه با اشاره آمده، علی التحقیق عاقبت تصوّف، الحاد و کفراست و به قول یکی از بزرگان علم، تصوف خود الحاد است ولی اضافه بر این، این روش شیطانی در طول تاریخ، زمینه ساز الحاد و کفر دیگران و توجیه گر ماتریالیسم بوده است.
نمونه ی بارز این مطلب، شطحیاتِ سران صوفیّه است که به قلم بعضی بهانه جوهای ماتریالیست، تفسیرهای الحادی شده و برای گرمی بازار کفر و الحاد و فریب نسل جوان، انتشار یافته است.
در این کتاب مؤلف عالیقدر، هم به رد تصوّف نظر داشته و هم دروغ پردازی مادّیون و ماتریالیست ها را افشاء نموده اند.
امید آن که این نوشتار ارزشمند چراغ راه شود و بر دانش و بینش همگان، خاصه نسل جوان بیفزاید.

فلاسفه ضال و مضلند

اشاره:

محقق مبتکر ما در شرح این فقره از رساله مرحوم علامه ی مجلسی که پس از مذمت فلاسفه و پیروان آنها، با تأسف فرمود: «مردم در اصول اعتقادات به عقل های خود اعتماد می کنند»، ایشان مدرکات و دریافت های عقل را به دو دسته تقسیم می کنند، بدیهیات و نظریات و پس از توضیح و تبیین این دو قسم نتیجه می گیرند که وقتی بحث هایی مانند معاد جسمانی امکان داشت و استحاله ی عقلی هم برای آن نبود اگرچه دلیل اثبات کننده ی عقلی هم نداشته باشد، ادله ی نقلی برای اثبات و اعتقاد به آن کفایت می کند.

Top