All for Joomla All for Webmasters

مبانی تئوریک عدالت اقتصادی و اجتماعی در اسلام

«استاد یاسر فلاحی»

(بایدها و نبایدها در اقتصاد اسلامی – امتناع بازگشت به جاهلیت پس از نزول قرآن)

برنامه اداره جامعه اسلامی اصول و متفرعات بسیاری دارد که این اصول و متفرعات در وجهه جامعه ساز و امت ساز خود مشتمل بر بایدها و نبایدهایی است که مسؤولین امر، حاکمان، والیان، قضات و هر آنکس که مصدر امر اداره جامعه قرار دارد موظف به اجرای این بایدها و نبایدهاست، در واقع سلامت و قوام جامعه اسلامی که با اصول و ضوابط مستخرج از قرآن و احادیث و سیره معصومین علیهم السلام اداره می شود بسته به اجرای همین بایدها و نبایدهاست. جامعه که عقلاء از آن تعبیر به بدن کبیر کرده اند برای سالم ماندن در تمام سطوح و لایه های خود و بیمه شدن در برابر امراض مهلکی چون فساد مالی مسؤولان، ارتشاء، رانت خواری و ویژه خواهی و نیز ویژه خواری باید اولا با وضع قوانین جامع و مجتمع و منسجم و هماهنگ و بدون تناقض و ثانیا با فرهنگسازی غنی که قطعا با در دست داشتن منابع غنی اسلامی، امری مقدور می باشد، گردن نهادن به این بایدها و نبایدها را که مشخصا از سوی فقهای بزرگ امامیه بدرستی احصاء و تبیین و تشریح و تفریع شده است بر خود فرض بداند.

شـوق وصـال [9]

چکیده:

علامه ی فقیه حضرت آیت الله حاج شیخ حسن صافی (قدس سره) در این اثر گرانبار در ادامه ی بحث تکامل سوره ی عصر را مطرح و تفسیری اجمالی از این سوره را بیان می کنند. و در پایان چنین نتیجه می گیرند که: تمام عوامل تکامل در دو چیز است یکی ایمان و دیگری عمل صالح. نورالصادق مطالعه ی این اثر گرانسنگ معنوی را از زبان با اخلاص فقیهی روشن ضمیر و عارفی قرآنی به خوانندگان عزیز سفارش می کند.

نقش امراي هستي از ديدگاه قرآن [2]

«آيت الله دکتر موسوي اصفهاني»

طرح كلي استفاده از قرآن

طرح ما بررسي آيات است، از اول تا آخر قرآن و موشكافي در مفهوم و محتواي آن ها، اعم از تفسير يا تأويل مستند و صحيح و اصولي به معني استفاده از مفهوم و مصداق و كنايه و اشارات آن، و نيز استفاده از فهم و درك پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) و صحابه و تابعين؛ تا بر اساس آن، همبستگي اسلامي را بر آن اصل مسلّم و مورد اتّفاق همه مسلمين بنياد نهيم. البتّه شرايطي را بايد بپذيريم تا اين طرح با كمال امنيت و حسن نيت تحقيق و تحقق يابد.

شـوق وصـال [8]

چکيده:

علامه ي فقيه حضرت آيت الله حاج شيخ حسن صافي(ره) در اين اثر گرانبار در ادامه ي بحث تکامل ابتدا به تشريح حيات ابدي انسان و ملاک انسانيت مي پردازد و سپس به نقش نور ولايت در باطن انسان و چگونگي استعانت از آن اشاره مي کند و در پايان اين جلسه به معناي «والعصر» در قرآن مي پردازد و لذايذ معنوي عصر ظهور حضرت ولي عصر(عج) را توضيح مي دهد. نورالصادق مطالعه ي اين اثر گرانبار معنوي را به خوانندگان عزيز سفارش مي کند.

نقش امرای هستی از دیدگاه قرآن(1)

آیت الله دکتر موسوی اصفهانی

بسم الله الرحمن الرحيم

پیش گفتاری در نقش نبوت و امامت در نظام دنیا و آخرت انسان ها

((يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ أَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنكمُ‏ ))(1)

در این آیه سه عامل متعالی برای تحولات دنیا و آخرت انسان ‏ها در متن صریح قرآن پیش بینی شده است و به همین دلیل باید همگان از این سه عامل بزرگ فرمان بری داشته باشند. اول اصل خدا محوری است که بر همه کائنات مسلط است، دوم مقام نبوت است که همه پیامبران به فرمان خداوند مواد وحی خدا را در امور هستی انسان ‏ها در دنیا و آخرت باید از نزدیک به آنها معرفی کنند و این پیامبران سرور و پیشوایی دارند که در نظام عالم قبل از همه موجودات لازم است متوجه فرمان خدا بوده و احاطه بر هستی همه چیز به ویژه انسان ‏ها داشته داشته باشند تا پیام خدا را به آنها برسانند و مهم آن است که همه پیامبران خدماتشان اسلامی است چرا که خدا می ‏فرماید:

(شوق وصال [7])

آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی(رحمة الله علیه)

چکیده:

صاحب این اثر در ادامه ی بحث تکامل انسانی در اینجا ابتدا، انواع تکامل را بیان می کند و حتی انواع مخالفت با نفس را متذکر می شود و نتیجه می گیرد که آنچه انسان را به تکامل انسانی می رساند فقط و فقط تقوا و عمل صالح و بندگی خداست آن گاه یکی از آثار این بندگی و عمل صالح را که حیات طیبه است گوشزد نموده، می فرماید انسان قبل از آنکه متقی و صالح بشود مرده است وقتی بندگی کرد زنده می شود یعنی حیات طیبه به او می دهند که یکی از خواص این حیات طیبه تشرف است آنگاه ضمن این که اقسام تشرف را بیان می فرماید بهترین نوع تشرف را عبارت می دانند از تشرف با شناخت حضوری.

Top