All for Joomla All for Webmasters

شرح رسـاله اعتقادات علامه مجلسی (قدس سره)

«حجة الاسلام و المسلمین سید قاسم علی احمدی»

علت تألیف این کتاب

اماّ بعد، نیازمند رحمت پروردگار آمرزنده اش محمّد باقر، فرزند محمّدتقی مجلسی ـ که نامه ی عملشان به دست راستشان داده شود و حسابشان بس آسان رسیدگی شود ـ می گوید: بعضی از کسانی که خدای تعالی او را به طلب و جست و جو کردن راه حقّ و درست هدایت کرده و ترس از معاد را در دل او افکنده است، از من خواست که راه نجات (در عقاید و اعمال) را در این زمان برایش بیان کنم؛ همین زمانی که راه ها و جریان ها (به جهت شباهت به هم) بر مردم پوشیده و مشتبه و تاریک شده (به طوری که تشخیص راه سعادت و هدایت سخت گشته) و شیطان بر دوستان و پیروان خود مسلّط شده، و آن ها را به هلاکت گاه ها در آورده، و خود و هواداران حزبی اش از جنّ و انس بر سر راه روندگان به سوی خدا، تله ها و دام هایشان را از چپ و راست نصب کرده و گسترده اند، و گمراهی و بدعت را برای فریب مردم، در نظرشان به مانند حق آراسته و زینت و جلوه داده اند.

اخلاق و معارف

علامه ی فقیه آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی(ره)

اشاره:

مرحوم علامه ی فقیه رئیس فقید حوزه ی علمیه ی اصفهان حضرت آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی(ره) در ادامه ی بحث سیر تکاملی انسان نکاتی را از آیه ی شریفه ی «والعصر» در این رابطه استخراج نموده و می فرمایند: اگر انسان بخواهد کامل از دنیا برود باید ایمان و عمل صالح داشته باشد و تواصی به حق و تواصی به صبر یکی از مصادیق عمل صالح است آنگاه در مصادیق تواصی به حق و تواصی به صبر مطالبی را بیان مـی نـمایـند و نتــیجه می گیرند که بهترین مصداق صبر و صابرین ائمه ی اطهار (علیهم السلام) هستند لذا باید گفت تواصی به حق و تواصی به صبر یعنی مردم را توصیه کنید که پیرو اهل بیت (علیهم السلام) بشوند.

مبانی تئوریک عدالت اقتصادی و اجتماعی در اسلام

«استاد یاسر فلاحی»

(بایدها و نبایدها در اقتصاد اسلامی – امتناع بازگشت به جاهلیت پس از نزول قرآن)

برنامه اداره جامعه اسلامی اصول و متفرعات بسیاری دارد که این اصول و متفرعات در وجهه جامعه ساز و امت ساز خود مشتمل بر بایدها و نبایدهایی است که مسؤولین امر، حاکمان، والیان، قضات و هر آنکس که مصدر امر اداره جامعه قرار دارد موظف به اجرای این بایدها و نبایدهاست، در واقع سلامت و قوام جامعه اسلامی که با اصول و ضوابط مستخرج از قرآن و احادیث و سیره معصومین علیهم السلام اداره می شود بسته به اجرای همین بایدها و نبایدهاست. جامعه که عقلاء از آن تعبیر به بدن کبیر کرده اند برای سالم ماندن در تمام سطوح و لایه های خود و بیمه شدن در برابر امراض مهلکی چون فساد مالی مسؤولان، ارتشاء، رانت خواری و ویژه خواهی و نیز ویژه خواری باید اولا با وضع قوانین جامع و مجتمع و منسجم و هماهنگ و بدون تناقض و ثانیا با فرهنگسازی غنی که قطعا با در دست داشتن منابع غنی اسلامی، امری مقدور می باشد، گردن نهادن به این بایدها و نبایدها را که مشخصا از سوی فقهای بزرگ امامیه بدرستی احصاء و تبیین و تشریح و تفریع شده است بر خود فرض بداند.

شـوق وصـال [9]

چکیده:

علامه ی فقیه حضرت آیت الله حاج شیخ حسن صافی (قدس سره) در این اثر گرانبار در ادامه ی بحث تکامل سوره ی عصر را مطرح و تفسیری اجمالی از این سوره را بیان می کنند. و در پایان چنین نتیجه می گیرند که: تمام عوامل تکامل در دو چیز است یکی ایمان و دیگری عمل صالح. نورالصادق مطالعه ی این اثر گرانسنگ معنوی را از زبان با اخلاص فقیهی روشن ضمیر و عارفی قرآنی به خوانندگان عزیز سفارش می کند.

نقش امراي هستي از ديدگاه قرآن [2]

«آيت الله دکتر موسوي اصفهاني»

طرح كلي استفاده از قرآن

طرح ما بررسي آيات است، از اول تا آخر قرآن و موشكافي در مفهوم و محتواي آن ها، اعم از تفسير يا تأويل مستند و صحيح و اصولي به معني استفاده از مفهوم و مصداق و كنايه و اشارات آن، و نيز استفاده از فهم و درك پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) و صحابه و تابعين؛ تا بر اساس آن، همبستگي اسلامي را بر آن اصل مسلّم و مورد اتّفاق همه مسلمين بنياد نهيم. البتّه شرايطي را بايد بپذيريم تا اين طرح با كمال امنيت و حسن نيت تحقيق و تحقق يابد.

شـوق وصـال [8]

چکيده:

علامه ي فقيه حضرت آيت الله حاج شيخ حسن صافي(ره) در اين اثر گرانبار در ادامه ي بحث تکامل ابتدا به تشريح حيات ابدي انسان و ملاک انسانيت مي پردازد و سپس به نقش نور ولايت در باطن انسان و چگونگي استعانت از آن اشاره مي کند و در پايان اين جلسه به معناي «والعصر» در قرآن مي پردازد و لذايذ معنوي عصر ظهور حضرت ولي عصر(عج) را توضيح مي دهد. نورالصادق مطالعه ي اين اثر گرانبار معنوي را به خوانندگان عزيز سفارش مي کند.

Top