All for Joomla All for Webmasters

نقش امرای هستی از دیدگاه قرآن(1)

آیت الله دکتر موسوی اصفهانی

بسم الله الرحمن الرحيم

پیش گفتاری در نقش نبوت و امامت در نظام دنیا و آخرت انسان ها

((يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ أَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنكمُ‏ ))(1)

در این آیه سه عامل متعالی برای تحولات دنیا و آخرت انسان ‏ها در متن صریح قرآن پیش بینی شده است و به همین دلیل باید همگان از این سه عامل بزرگ فرمان بری داشته باشند. اول اصل خدا محوری است که بر همه کائنات مسلط است، دوم مقام نبوت است که همه پیامبران به فرمان خداوند مواد وحی خدا را در امور هستی انسان ‏ها در دنیا و آخرت باید از نزدیک به آنها معرفی کنند و این پیامبران سرور و پیشوایی دارند که در نظام عالم قبل از همه موجودات لازم است متوجه فرمان خدا بوده و احاطه بر هستی همه چیز به ویژه انسان ‏ها داشته داشته باشند تا پیام خدا را به آنها برسانند و مهم آن است که همه پیامبران خدماتشان اسلامی است چرا که خدا می ‏فرماید:

(شوق وصال [7])

آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی(رحمة الله علیه)

چکیده:

صاحب این اثر در ادامه ی بحث تکامل انسانی در اینجا ابتدا، انواع تکامل را بیان می کند و حتی انواع مخالفت با نفس را متذکر می شود و نتیجه می گیرد که آنچه انسان را به تکامل انسانی می رساند فقط و فقط تقوا و عمل صالح و بندگی خداست آن گاه یکی از آثار این بندگی و عمل صالح را که حیات طیبه است گوشزد نموده، می فرماید انسان قبل از آنکه متقی و صالح بشود مرده است وقتی بندگی کرد زنده می شود یعنی حیات طیبه به او می دهند که یکی از خواص این حیات طیبه تشرف است آنگاه ضمن این که اقسام تشرف را بیان می فرماید بهترین نوع تشرف را عبارت می دانند از تشرف با شناخت حضوری.

اخلاق و معارف

«آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی»

چکیده:

زعیم فقید حوزه ی علمیه ی اصفهان حضرت آیت الله حاج شیخ حسن صافی در این اثر گرانبار در ادامه ی بحث تکامل انسان ابتدا به انسان صالح و انسان طالح اشاره ای می نمایند آنگاه به ارزش انسان صالح و ثمرات مترتب بر آن می پردازد از قبیل: مقام ولایت و مقام مخلصین و به دنبال آن اقسام عبادت ها را ذکر نموده و به این نکته اشاره می کنند که ولایت اهل بیت(علیهم السلام) و مطالعه ی سیره ی آنها یکی از عوامل رسیدن به مقامات مذکور و رزق غنائی است. ایشان تمام این بحث ها را با استدلال به محکمات آیات و روایات مطرح می نمایند که برای خواننده جذابیت و حلاوت خاصی در بر دارد.

بلوغ علمی و انسانی (و مراد امام (علیه السلام) از علم)

آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی(ره)

چکیده:

مرحوم علامه ی فقیه حضرت آیت الله صافی اصفهانی در بیانات خود ابتدا انواع رشد را برای انسان تشریح می کند. آن گاه در عظــمت علــم و فضــــیلــت آن مـــطــالبـــی بـــیان می نـــماینــد و می فـــرمایند علــمی کــه امــام(علیه السلام) می فرمایند غیر از علومی است که فلاسفه دارند اینها قیل و قال است بلکه مراد علوم الهی است همراه با تهذیب نفــس و تــقوا. ســپــس می فرمایند سیر الی الله که هدف خلقت است به عبادت و بندگی خدا حاصل می شود [به خلاف عرفا که برای عبادت ارزش قائل نیستند] نه به حب دنیا و خودپرستی و خود پسندی و خود خواهی [که اکثر قریب به اتفاق عرفا و فلاسفه به آن مبتلا هستند] و در پایان در مورد نظام تربیت روحی مطالبی را بیان می فرمایند.

اسطوره تحقیق 

اشاره:

استاد محقق حضرت حجت الاسلام و المسلمين مهدي پور اين مقاله را به مناسبت يکمين سالگرد رحلت مرحوم آيت الله سيد عبدالعزيز طباطبايي توسط مؤسسه آل البيت منتشر نمودند و ما آن را عيناً در اينجا به مناسبت شانزدهمين سال ارتحال ايشان تقديم خوانندگان عزيز مي نماييم.

سيــري در آيـات لـــــقاء

آیت الله ابراهیم سید علوی

بسم الله الرحمن الرحيم

مدخل بحث:

مرزباني ارزش هاي توحيدي و نگاهداشت حّد سلوک عبادي و تعيين ميزان معرفت و شناخت باري تعالي، نخست برنامه ي رسالت پيامبران و از آموزه هاي اساسي قرآن مجيد و درس هاي وحياني پيامبر اکرم محمد(صلوات الله علیه و آله) است، که توحيد و عرفان و سلوک در اين مصير بسيار حّساس و دقيق، مرز و حّدي دارد که غفلت از آن و به کار نبستن آداب و شرايط لازم، آن حقيقت ها را به ضّد آنها تبديل کرده لقاءالله، از محروميّت مطلق ديدار و توحيد محض از شرک سر در مي آورد و معرفت و شناخت ادّعايي، جلوه اي از جهالت و سفاهت مي شود و چنين سلوک، انسان را به برهوت هلاکت و دمار، مي کشاند. مگر نه آنست که معرفت و سلوک و طّي مراحل کمال تا حصول لقاء ربّ متعال، رسم الخطّي ويژه و چهار چوبي مخصوص دارد که انسان با رعايت آن ها به آرمان وهدف مي رسد و گرنه از مصير و مسير(1) خارج شده و در باتلاق منيّت وانانيّت گرفتار و هويّت انساني را از دست خواهد داد.

Top