logo22logo22logo22logo22
            Not found textSee all results
            • صفحه اصلی
            • آرشیو فصلنامه
              • گاهنامه شماره ۱ تا ۵
                • گاهنامه شماره ۱
                • گاهنامه شماره ۲
                • گاهنامه شماره ۳
                • گاهنامه شماره ۴
                • گاهنامه شماره ۵
              • فصلنامه شماره ۶ تا ۱۳
                • فصلنامه شماره ۶
                • فصلنامه شماره ۷
                • فصلنامه شماره ۸
                • فصلنامه شماره ۹
                • فصلنامه شماره ۱۰
                • فصلنامه شماره ۱۱
                • فصلنامه شماره ۱۲
                • فصلنامه شماره ۱۳
              • فصلنامه شماره ۱۴ تا ۲۶
                • فصلنامه شماره ۱۴-۱۵
                • فصلنامه شماره ۱۶-۱۷
                • فصلنامه شماره ۱۸
                • فصلنامه شماره ۱۹-۲۰
                • فصلنامه شماره ۲۱-۲۲
                • فصلنامه شماره ۲۳-۲۴
                • فصلنامه شماره ۲۵-۲۶
              • فصلنامه شماره ۲۷ تا ۴۲
                • فصلنامه شماره ۲۷-۲۸
                • فصلنامه شماره ۲۹-۳۰
                • فصلنامه شماره ۳۱-۳۲
                • فصلنامه شماره ۳۳-۳۴
                • فصلنامه شماره ۳۵-۳۶
                • فصلنامه شماره ۳۷-۳۸
                • فصلنامه شماره ۳۹-۴۰
                • فصلنامه شماره ۴۱-۴۲
              • فصلنامه شماره ۴۳-۴۴
              • فصلنامه شماره ۴۵-۴۶
              • فصلنامه شمارۀ ۴۷-۴۸
              • فصلنامه شمارۀ ۴۹-۵۰
              • فصلنامه شماره ۵۱-۵۲
              • فصلنامه شماره ۵۳-۵۴
            • دانلود فصلنامه نورالصادق
            • موضوعات مطالب
              • اخلاق و معارف
              • آثار و مقالات
              • نظرها و اعتراف ها
              • پاسخ به شبهات
              • استفتائات
              • با خوانندگان نورالصادق
              • آشنایی با شخصیتها
            • دیدگاه شخصیت ها
            • درباره ما
            • تماس با ما
            ✕
                      Not found textSee all results

                      ایدئولوژی اسلامی

                      • صفحه نخست
                      • آرشیو فصلنامه فصلنامه شماره 6 تا 13 فصلنامه شماره 7
                      • ایدئولوژی اسلامی
                      فضيلت ماه رجب
                      ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
                      سه پرسش از محضر علامه سید جعفر سيدان
                      ۱۳۹۶/۰۸/۱۰

                      ايدئولوژي اسلامي

                      حضرت آيت الله حاج سيد حسن فقيه امامي

                      اشاره

                      پس از اين که مرحوم آيت الله صافي اصفهاني به درخواست مردم وعلماي شهر طي دو طومار جداگانه ازمسجد کمرزرّين به مسجـد جامع منتقل شـدند قرار بر اين شد که مسجــد جامع اصفهـان را از رکود وغربت بيرون آورند، درهمين راستا مرحوم آيت الله صافي به پيشنهاد فرزندشان حضرت استاد حاج شيخ علي صافي دستورتشکيل انجمن اسلامي مسجد جامع اصفهان را به سرپرستي ايشان صادر کردند. با تشکيل اين انجمن چراغ‌هاي هدايت و ارشاد به همّت و کوشش حضرت استاد يکي پس ازديگري فضاي غربت زده مسجد جامع اصفهان را منور مي‌کرد.

                      آيت الله زاده آقاي حاج شيخ علي صافي در مورد فعاليت‌هاي ديني مسجد جامع چنين مي‌گويد:

                      « برگزاري نمايشگاه عظيم کتاب براي اولين بار پس از پيروزي انقلاب در اصفهان در مسجد جامع و استقبال بي‌ نظير قشرهاي مختلف مردم از اين نمايشگاه فضاي تاريک و خاموش اين مسجد را دگرگون ساخت.

                       

                      تشکيل کلاس‌هاي اقتصاد توسط علامه فقيه مرحوم آيت الله صافي اصفهاني و اعتقادات تحت عنوان ايدئولوژي اسلامي توسط فقيه مجاهد حضرت آيت الله حاج سيد حسن فقيه امامي و نهج البلاغه توسط حجت الاسلام و المسلمين آقاي ضرابي از اساتيد بزرگوار قم و کلاس‌هاي ديگري از قبيل تفسير و مکالمه زبان عربي و چاپ و تکثير درس‌ها و برگزاري امتحانات و اعطاي جوايز به برگزيدگان و ارتقاء سطح علمي و فرهنگي و اعتقادي جوانان از اهدافي بود که مقدمات انتقال مرحوم آيت الله صافي را به مسجد جامع اصفهان فراهم ساخته بود.

                       

                      در همين راستا مرحوم آيت الله صافي براي بازگشائي کلاس اعتقادات و تعيين استادي چيره وصاحب مبنا که در عين حال با مباني اعتقادي و روش و منش خويش هم‌ خواني و هم‌سنخي داشته باشد و از صراط مستقيم اهل بيت (عليهم‌السلام) منحرف نشود و متمسک به قرآن وعترت باشد و لاغير.

                      از شخصیتی که ساليان دراز در حوزه‌هاي امام صادق(عليه‌السلام) علم و تقوا را در هم آميخت و به مقامات بلند علمي و معنوي نائل گشت يعني از انديشمند نامدار و فقيه عاليمقام حضرت آيت الله حاج سيد حسن فقيه امامي دعوت نمودند تا کرسي استادي اين کلاس را که فوق‌العاده روي آن حساس بودند به دست بگيرد، لذا با قبول اين دعوت از طرف اين استاد فرزانه مرحوم آيت الله صافي به آرامشي دل‌ نشين دست يافت به‌ طوري که با تبسمي شيرين و دل‌انگيز فرمود: « ديگر از اين بهتر نمي‌شود»

                      اينک بناي دارالصادق اصفهان بر اين است که هر از گاهي که گاهنامه نورالصادق منتشر مي‌شود آن را به ترتيب با يکي از درس‌هاي اعتقادي اين استاد بزرگ مزين و منور کند.آنچه در پي مي‌آيد درس اول از سلسله بحث‌هاي ايدئولوژي اسلامي اين استاد فرزانه ما است که در تابستان ۱۳۵۹ در انجمن اسلامي مسجد جامع اصفهان برگزار شده بود.

                       

                      درس اول:

                      سؤال : دين چيست؟

                       

                      در شناسائي دين و حقيقت آن از دانشمندان شرق و غرب نظريات گوناگوني نقل شده بعضي گفته‌ اند:

                      دين عبارتست از احساس و ادراک مهم‌ترين نواميس و فضائل اجتماعي (پروفسور ـ اس ـ آمريکائي)
                      ديگري گويد ـ دين شناختن تکاليف بشري است بصورت اوامر الهي. (کانت)

                       

                      دانشمند ديگري گويد: دين يک نوع رابطه است ميان شخصيت بشري و عالم بيکران و مبدأ اصلي آن که انسان براي خود تشخيص مي‌دهد. (تولستوي)

                       

                      و بالاخره عده‌اي که دين را وسيله رسيدن به اهداف مادي مي‌دانند دين را به اين صورت معرفي کرده‌اند:
                      « دین عبارت است از کوششی که انسان بدان وسیله می خواهد عالم حواس را به واسطه عالم اراده و آرزو تسخیر کند»(فرويد)
                      يا مي‌گويند « دين کوششي است براي کاستن وحشتي که از قواي نابود کننده در انسان ايجاد مي‌شود»

                       

                      و دانشمندان اسلامي که حقيقت دين را بهتر از ديگران يافته‌اند آنان نيز در معني کردن دين اختلاف تعبير دارند.

                       

                      از باب نمونه مير سيد شريف در کتاب (التعريفات) گويد:

                      «الدين وضع الهي يدعوا (اصحاب العقول الي قبول ما هو عندالرسول صلي الله عليه و آله‌»

                      دين آئيني است الهي که خردمندان را به پذيرش برنامه پيامبر دعوت مي‌کند ولي هيچ يک از اين بيانات نمي‌تواند واقعيت دين را به‌ طورروشن و جامع بيان کند زيرا تعريف‌ها مغرضانه يا ناقص است.

                      پس بهتر است که براي درک حقيقت دين از قرآن کريم استمداد کنيم.

                       

                      در دو آيه در سوره آل عمران دين را تفسير مي‌کند:

                       

                      ۱ـ ان الدين عندالله الاسلام ( آيه ۱۹)

                       

                      ۲- و من يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه ( آيه ۸۵)

                       

                      در آيه اول با صراحت آمده است: دين نزد خدا سر فرود آوردن در پيشگاه با عظمت اوست.

                       

                      ودرآيه دوم مي‌فرمايد: هر کس غير از تسليم بخدا کيش ديگري را پيروي کند ازاو پذيرفته نخواهد شد.

                       

                      باز در سوره نساء آيه ۱۷۵ مي‌فرمايد:

                       

                      «ومن احسن دينا ممن اسلم وجهه لله و هو محسن»

                       

                      کيست که آئين او بهتر باشد از دين کسي که خود را تسليم حکم خدا کرده و نيکو کار باشد.

                      ادامه دارد …

                      Share

                      مطالب مرتبط

                      ۱۳۹۷/۰۴/۱۹

                      معرفی کتاب (فصلنامه شماره ۷)


                      اطلاعات بیشتر
                      ۱۳۹۶/۰۹/۲۵

                      نه هر که سر بتراشد قلندري داند!


                      اطلاعات بیشتر
                      ۱۳۹۶/۰۹/۲۵

                      استفتائات (فصلنامه شماره ۷)


                      اطلاعات بیشتر

                      جستجو

                      ✕

                      سایر مطالب

                      • معرفی کتاب (فصلنامه شماره ۷)
                      • نه هر که سر بتراشد قلندري داند!
                      • استفتائات (فصلنامه شماره ۷)
                      • اشعار شيخ بهايی در مذمت فلسفه
                      • عزاداري در عرفان مولوي
                      • حکمت در دست کافر
                      • دو پرسش از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
                      • رابطه دین و فلسفه
                      • فلاسفه بلاغشان، بلاغ مبین نیست
                      • سه پرسش از محضر علامه سید جعفر سيدان
                      • فضيلت ماه رجب
                      • نظریه معرفت / واحد پژوهش دارالصادق (علیه السلام)
                      مطالب مجله نور الصادق با ذکر منبع بلامانع است.
                      طراحی و پشتیبانی توسط سایتک
                                Not found textSee all results