logo22logo22logo22logo22
            Not found textSee all results
            • صفحه اصلی
            • آرشیو فصلنامه
              • گاهنامه شماره ۱ تا ۵
                • گاهنامه شماره ۱
                • گاهنامه شماره ۲
                • گاهنامه شماره ۳
                • گاهنامه شماره ۴
                • گاهنامه شماره ۵
              • فصلنامه شماره ۶ تا ۱۳
                • فصلنامه شماره ۶
                • فصلنامه شماره ۷
                • فصلنامه شماره ۸
                • فصلنامه شماره ۹
                • فصلنامه شماره ۱۰
                • فصلنامه شماره ۱۱
                • فصلنامه شماره ۱۲
                • فصلنامه شماره ۱۳
              • فصلنامه شماره ۱۴ تا ۲۶
                • فصلنامه شماره ۱۴-۱۵
                • فصلنامه شماره ۱۶-۱۷
                • فصلنامه شماره ۱۸
                • فصلنامه شماره ۱۹-۲۰
                • فصلنامه شماره ۲۱-۲۲
                • فصلنامه شماره ۲۳-۲۴
                • فصلنامه شماره ۲۵-۲۶
              • فصلنامه شماره ۲۷ تا ۴۲
                • فصلنامه شماره ۲۷-۲۸
                • فصلنامه شماره ۲۹-۳۰
                • فصلنامه شماره ۳۱-۳۲
                • فصلنامه شماره ۳۳-۳۴
                • فصلنامه شماره ۳۵-۳۶
                • فصلنامه شماره ۳۷-۳۸
                • فصلنامه شماره ۳۹-۴۰
                • فصلنامه شماره ۴۱-۴۲
              • فصلنامه شماره ۴۳-۴۴
              • فصلنامه شماره ۴۵-۴۶
              • فصلنامه شمارۀ ۴۷-۴۸
              • فصلنامه شمارۀ ۴۹-۵۰
              • فصلنامه شماره ۵۱-۵۲
              • فصلنامه شماره ۵۳-۵۴
            • دانلود فصلنامه نورالصادق
            • موضوعات مطالب
              • اخلاق و معارف
              • آثار و مقالات
              • نظرها و اعتراف ها
              • پاسخ به شبهات
              • استفتائات
              • با خوانندگان نورالصادق
              • آشنایی با شخصیتها
            • دیدگاه شخصیت ها
            • درباره ما
            • تماس با ما
            ✕
                      Not found textSee all results

                      معرفی کتاب

                      • صفحه نخست
                      • آرشیو فصلنامه فصلنامه شماره 27 تا 42 فصلنامه شماره 47-48
                      • معرفی کتاب
                      نظر مرجعیت شیعه درباره فصلنامه نورالصادق
                      ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
                      دانلود فصلنامه شماره ۵۰-۴۹
                      ۱۴۰۰/۰۱/۳۱

                      معرفی کتاب

                      ابن عربی؛ سنّی یا شیعه؟1 3
                      نویسنده: سید جعفر مرتضی عاملی
                      ترجمه: سید هادی حسینی
                      موضوع: مذهب ابن عربی
                      ناشر: نشر آفتاب عالمتاب.
                      مرکز پخش: مشهد مقدس
                      تلفن: ۰۹۱۵۱۱۹۱۳۴۱۰

                      ابن عربی پدر تصوف و عرفان نظری، صوفی اندلسی بالیده در غرب جهان اسلام و پرورش یافته در جغرافیای فکری مکتب خلافت از منکرین بی چون و چرای امامت منصوص و خلافت بلافصل امام علی بن ابی طالب(ع) است و ممیزات فکری دیگری در پیوند با این افکار دارد که جای شک و تردید در تعصب او نسبت به مکتب خلافت باقی نمی گذارد، به نحوی که شاید بتوان ادعا کرد اگر ابن تیمیّه نبود، ابن عربی مقام شیخ الاسلامی و مرشدی وهابیت را از آنِ خود می نمود. حال آنکه چگونه کسی شیعیان را روافض بنامد و آنها را در مقام مشاهده به صورت کلب و خنزیر ببیند، ادعای ختم ولایت نماید، گوساله پرستی را خداپرستی بداند، به انبیا و مقاماتشان اهانت نماید، متوکل عباسی را از اقطاب بداند، عمل به قیاس را جایز بداند، عمر بن خطاب را ولی معصوم بداند و او را در بدعتهایش تصویب نماید(۱)، ابوعبیده را امین امت بنامد و حجاج بن یوسف را ثنا گوید، امامت و ولایت فاسق و جائر را جایز بداند و حدیث فوق متواتر ثقلین را تقطیعاً و تصحیفاً نقل نماید، ولی با این همه، باز عده ای او را از شیعیان بپندارند و سخنان او را در کتب متعدد وی حمل بر تقیه نمایند، مطلبیست که محقق خبیر و دانشمند برجستۀ اسلامی علامه فقید مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی در کتاب مستطاب، «ابن عربی سنیٌ متعصب» که با نام «ابن عربی سنی یا شیعه» ترجمه شده است، بدان پرداخته و با تحقیقاتی میدانی و وسیع در آثار فراوان وی، از عهدۀ آن برآمده است. تحقیق رشیق علامه سید جعفر مرتضی عاملی تمام تردیدها را در خصوص تعصب ابن عربی در سنی گری تبدیل به یقین می نماید و بدیهی می سازد که آثار ابن عربی نقطۀ عطفی در بنیادگرایی و سلفی گری در تاریخ تمدن اسلامی است و بر خلاف ادعای عرفان و عرفا در داشتن روا داری و انصاف مداری، وی عقاید متعصبانۀ خود را در عناد با شیعه بی هیچ محذوری بیان می دارد.

                       

                      ابن عربی سنّیٌ متعصب1 4

                      نویسنده: سید جعفر مرتضی عاملی
                      موضوع: سنی بودن مذهب ابن عربی
                      ناشر: المرکز الاسلامی للدراسات
                      تلفن: ۲۷۴۵۱۹ (۱) (۰۰۹۶۱)

                      گزارش علامه سید جعفر مرتضی عاملی نظر استاد سید جلال الدین آشتیانی، عرفان پژوه و ابن عربی پژوه بزرگ معاصر را دربارۀ مذهب ابن عربی که ابن عربی را «الدخصام تشیع» نامیده بود تصدیق می نماید و ما را با وی در این اظهار نظر همراه می سازد.

                       

                       

                       

                      کاوشی در معنویت های نوظهور859
                      (بررسی ده جریان فعال در ایران)

                      نویسنده: حجت الاسلام حمزه شریفی دوست
                      موضوع: عرفان – مطالعات تطبیقی.
                      ناشر: دفتر نشر معارف – قم.

                      عرفان حلقه، شیطان پرستی، قانون جذب، اشو، پائولو کوئیلو، اکهارت توله، وین دایر، دالایی لاما، یوگا و عرفان سرخ پوستی، ده جریان فعال در ایران است که شناخت و کاوش در آنها می‏تواند راه را از بیراهه برای اهل معنا بازشناساند.
                      ظهور معنویت‏های نوپدید در ایران چندی است مورد توجه جوانان این مرز و بوم قرار گرفته و از همین رو ضرورت شناخت و مطالعه آنها روزافزون گشته است.
                      نویسنده کتاب حاضر نه بر اساس نقد درون دینی که بر اساس روش عقلی و منطقی، آموزه‏های این مکاتب را معرفی کرده و چالش‏های پیش روی آنها را با بیانی شیوا، همه فهم و به دور از پیچیدگی و طرح مسائل دشوار فهم، بررسی کرده است.

                       

                      1 2

                      ردّ صوفیه
                      (ردّ طریق النجاه عن بعض الشبهات)

                      نویسنده: مرحوم آیت الله محمدجعفر بهبانی آل آقا
                      مصحح: رضا مختاری خویی
                      موضوع: عرفان – مطالعات تطبیقی.
                      ناشر: اعتقاد ما – با همکاری انتشارات مکتبة الصدیقة الشهیده(ع)
                      تلفن مرکز پخش: ۰۹۱۹۳۹۰۸۹۵۰

                      آیت الله محمد جعفر بهبهانی در این رساله ضمن انتقاد از عشق مجازی صوفیه می‏نویسد: قوم لوط به اندازه صوفیه درباره امردها شعر و اوصافی نمی‏دانستند و نمی‏گفتند.

                      این رساله رد مختصر و مفیدی است بر عارفانی مانند مولوی، حسن بصری، بایزید بسطامی، معروف کرخی، جنید، غزالی و برخی دیگر صوفیان از جمله مستعلی شاه شیروانی در موضوعاتی مانند عشق مجازی و عشق صوفیه به امردان، تقدیس ابلیس توسط برخی عرفا، و دفاع از علمای بزرگ اسلام در مقابل صوفیه، و نیز بررسی برخی احادیث و داستان‏های جعلی که مولوی و بعضی دیگر از عرفا به آن متمسک شده‏اند. در این رساله آیت الله محمد جعفر بهبهانی ضمن رد وحدت وجود به بیان توحید و خداشناسی از منظر صوفیه می‏پردازد، ایشان در نهایت با یادآور شدن محبت سران صوفیه به دشمنان اهل بیت(ع) می‏گوید: کسانی که محب دشمنان ائمه(ع) هستند کافرند نه اولیاء الله.

                      Share

                      مطالب مرتبط

                      ۱۳۹۹/۰۲/۰۶

                      نظر مرجعیت شیعه درباره فصلنامه نورالصادق


                      اطلاعات بیشتر
                      ۱۳۹۹/۰۲/۰۶

                      نظرها


                      اطلاعات بیشتر
                      ۱۳۹۹/۰۲/۰۶

                      علت هستی بخش، واقعیت یا تخیّل؟


                      اطلاعات بیشتر

                      جستجو

                      ✕

                      سایر مطالب

                      • نظر مرجعیت شیعه درباره فصلنامه نورالصادق
                      • نظرها
                      • علت هستی بخش، واقعیت یا تخیّل؟
                      • تقابل نظریّۀ امامت از دیدگاه اهلِ خانقاه و شیعیان(۲)
                      • نقد فتاوی ابن عربی
                      • بررسی نقش میرلوحی در انتساب تصوف به مجلسی اول
                      • نقد بدایة الحکمة علامه طباطبایی «تقریرات درس استاد سید قاسم علی احمدی»
                      • بایستگی نگرش نقادانه و نگاه آسیب شناسانه به فلسفه و عرفان در گفتگو با دکتر سید یحیی یثربی
                      • ماجرای تعليقه بر بحارالأنوار
                      • شرح کشف المراد در شرح تجرید الاعتقاد(۲)
                      • نقدهای علامه طباطبایی بر علامه مجلسی
                      • جبر و اختيار از ديدگاه مكتب وحى، فلسفه و عرفان
                      • سلسله درس های اخلاق و معارف
                      • انحصار شناخت مبدأ و معاد از طریق شرع و وحی
                      • سرمقاله (فصلنامه شماره ۴۷-۴۸)
                      مطالب مجله نور الصادق با ذکر منبع بلامانع است.
                      طراحی و پشتیبانی توسط سایتک
                                Not found textSee all results