امام حسن عسگري (عليه السلام) فرمودند:
«فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِينِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوهُ »
اما هر فقيه ي که خويشتندار و نگاهبان دين خود باشد و با هواي نفسش بستيزد و مطيع فرمان مولايش باشد، بر عوام است که از او تقليد کنند.
(بحارالانوار ۸۸/۲)
***
استفتاء از مراجع تقليد در مورد مخاطب قرار دادن غير خدا در نماز (۱)
سؤال: اگر کسي در خواندن سوره ي حمد در نماز خود در موقع گفتن إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ قصد کند (اعم از ائمه يا مرشد و قطب) و صورت او را در نظر بگيرد و يا شکل او را در ذهن حاضر کند و بگويد بايد به خدا شود چون خدا را نمي بينم تا مخاطب خود قرار دهيم بايد طلعت احمد و حيدر را در نظر بگيريم و چون نمي توانيم صورت آنها را نيز تصور کنيم بايد صورت مرشد را که ولي مي باشد تصور نماييم. آيا اين عقيده درست و نماز چنين شخصي صحيح است يا خير؟
پاسخ هاي مراجع تقليد
حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني:
تصور مذکور فاسد است بلکه در حال نماز چنين تصوراتي مبطل نماز و موهم شرک و کفر است.
حضرت آيت الله العظمي سيستاني:
اين عقيده شرک و موجب خروج از دين است.
حضرت آيت الله العظمي تبريزي:
عقيده مزبور باطل است، خطاب احتياج به بصيرت دارد نه به ديدن خارجي يا تصور صورت و چنانچه شخص در وقت گفتن اياک نعبد و اياک نستعين غير خدا را قصد کند و به غير از خدا خطاب کند قرائت او باطل و نمازش باطل است، بلکه در بعضي از موارد داخل عنوان مشرک مي باشد.
حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي:
اين کار حرام و نوعي شرک است.
حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني:
اين کار قطعا جايز نيست و شرک محض است.
حضرت آيت الله العظمي بهجت:
اين کار مشروعيت ندارد.
رهبر معظم انقلاب:
در هر صورت مخاطب قرار دادن غير خدا در قرائت نماز و دعا مبطل نماز است و اين عقيده فاسدي است.
——————-
پي نوشت ها:
۱ ـ کتاب مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد / ۱۰۳ و ۱۰۴