محضر مبارک مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي ….
پس از تقديم سلام و تحيات وافره به عرض مبارک ميرساند که چون خطر صوفيه و اهل بدعت براي اسلام و تشيع و مکتب اهلبيت خطر بزرگ و غير قابل انکاري است و امروز جوانهاي خام و بياطلاع از معارف روحبخش ائمه معصومين (علیهم السلام) را در معرض تهديد جدي قرار داده و در اکثر بلاد ايران به وسيلهي دستهاي مرموز و ايادي بيگانه مکتب فاسد آنها را در رگهاي ضعيف ايتام آل محمد(صلی الله علیه وآله) تزريق ميکنند تا ريشههاي ايمان و ولايت را در جامعهي زنده و پر تحرک پيروان اهلبيت عصمت و طهارت (علیهم السلام) را بخشکاندو از آن يک جامعهي بيرمق و بينفس و لاابالي و بيبندوبار و بياعتقاد به معارف اصيل تشيع بسازند تا راه را براي چپاولگران و استکبار جهاني هموار کنند،
لذا از محضر مستطاب عالي که کفيل ايتام مظلوم آل محمد(صلی الله علیه وآله) هستيد و عدهي زيادي از شما، تقليد و پيروي ميکنند تقاضا ميشود پاسخ صريح و روشن خود را در مورد سؤالات زير مرقوم بفرماييد:
۱ـ نظر مبارک در مورد فرقهي صوفيه و عقايد آنها چيست؟
۲ـ رفتن به خانقاه و شرکت در مجالس آنها و کمک مالي به آنها چه حکمي دارد؟
۳ ـ اگر در مسئله غلات و مجسمه و مجبره و صوفيه که مرحوم سيد در عروه دارد (۱) نظري داريد نفياً و اثباتاً مرقوم بفرماييد.
۴ـ خريد و فروش و مطالعهي کتب اهل تصوف چه حکمي دارد؟
۵ـ اگر در کلام شيخ در مکاسب در مورد کتب ضلال (۲) نظري داريد نفياً و اثباتاً مرقوم بفرماييد (ان المراد بالضلال …)
انشاءالله در ظلّ توجهات حضرت بقية الله الاعظم ارواحنا فداه سايهي عزّ حضرتعالي بر سر مسلمين جهان مستدام، وجود پر برکت آن مرجع عاليقدر از جميع بليّات محفوظ و مقرون به صحت و عافيت باشد.
۲۸ جمادي الثاني ۱۴۱۷
جمعي از طلاب مقيم حوزه علميه قم
* * * *
حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ جواد تبريزي
بسمه تعالي
ج ۱و۲: صوفيه از فرق باطله است و ترويج آنها جايز نيست. و الله العالم
ج ۳: نظر ما با نظر صاحب عروه در اين مسئله موافق است با مختصر تفاوتي که چندان دخل در مطلب ندارد. و الله العالم
ج ۴: حکم سائر کتب ضلال را دارد، خريد و فروش آن ها جايز نيست و مطالعه آنها براي کساني که قادر بر تمييز حق از باطل و ردّ مطالب باطله آنها نيستند جايز نيست. و الله العالم
ج ۵: نظر ما با نظر مرحوم شيخ در اين مسئله موافق است. و الله العالم
حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ محمد فاضل لنکراني
بسمه تعالي
ج ۱: اين مکتب انحراف از راه حق و ائمه(علیهم السلام)ميباشد.
ج ۲: معبد مسلمانان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر براي اين باشد که گمان کنند آنجا خصوصيت و شرافتي بر ساير امکنه دارد صحيح نيست.
بلکه اگر به عنوان و اعتقاد اين بروند که آنجا شرعاً پايگاه ذکر و مدح و منقبت است، حرام ميباشد.
و ذکرهايي که در آنجا به هر اسم و عقيده خوانده شود، اگر مدرک معتبر نداشته باشد و به قصد ورود بخوانند جايز نيست.
و چه بسا رفتن به خانقاه ترويج باطل باشد.
مضافاً بر اين که يکي از راههاي پراکندگي و اختلاف افکني بين مسلمانان همين تشکيلات بياساس است که به نامهاي مختلف به وجود آوردهاند.
لذا بر عموم مسلمانان است براي امور عبادي مذهبي اعياد مواليد ائمه(علیهم السلام) در مساجد اجتماع کنند که «انما يعمر مساجد الله من آمن بالله …»
ج ۳: اگر اينها الوهيت و وحدانيت خداي سبحان را و يا نبوت نبي اکرم(صلی الله علیه وآله) را انکار کنند يا يکي از ضروريات دين را انکار کنند که مستلزم انکار نبوت باشد، نجس ميباشند.
ج ۴: سعي کنيد با مطالعه کتب مفيد از وقت خود استفاده کنيد.
ج ۵: اگر کتابي موجب گمراهي اکثر مطالعه کنندگان شود از کتب ضاله محسوب ميشود و خواندن آن حرام است.
حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ ناصر مکارم شيرازي
بسمه تعالي
عموم فرق صوفيه داراي انحرافاتي هستند، هر چند درجات انحراف آنها متفاوت است بنابراين شرکت در جلسات آنها جايز نيست مگر به قصد ارشاد و امر به معروف و نهي از منکر از سوي کساني که توانايي بر اين کار دارند باشد.
کمک مالي به آنها و خريد و فروش کتابهايشان نيز همين حکم را دارد، فتواي ما را دربارهي آن چه مرحوم محقق يزدي در عروه آورده، در تعليقات ما ملاحظه کنيد، توضيحات بيشتر را در کتاب جلوهي حق مطالعه نماييد.
حضرت آيت الله العظمي حاج سيد محمد وحيدي
بسمه تعالي
۱ـ درباره عقايد آنها به کتاب آقا محمدعلي کرمانشاهي نجل مرحوم وحيد بهبهاني مراجعه نماييد.
۲ـ شرکت در جلسات آنها و کمک مالي به آنها جايز نيست.
۳ـ نظر ما در اين مسئله با مرحوم سيد موافق است.
۴ـ جايز نيست مگر به قصد اطلاع و ردّ بر آنها.
۵ـ کتابهايي که مشتمل بر ضلال به هر يک از سه احتمالي که مرحوم شيخ داده است باشد خريد و فروش آنها اشکال دارد. و الله العالم
حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ حسين نوري همداني
بسمه تعالي
۱ـ صوفيه و عقايد آن ها باطل است و حوزه علميه قم آمادگي دارد با آنها مانند فرق ديگر بحث کند. و موارد انحراف آنها را روشن نمايد.
۲ـ رفتن به خانقاه و شرکت در مجالس آنها و کمک مالي به آنها و هر نوع تقويت جايز نيست.
۳ـ اما فرقه غلات اگر غلوشان موجب انکار الوهيت يا توحيد يا معاد يا رسالت باشد نجس ميباشند. و اما مجسمه و مجبره و صوفيه در صورتي که متوجه و ملتزم به لوازم مذهب خود باشند نجس ميباشند. ولي اگر مانند بسياري از عوام آنها که متوجه و ملتزم به لوازم مذهب خود نميباشند محکوم به طهارت هستند.
۴ـ خريد و فروش و مطالعه کتب آنها حرام است ولي اگر افرادي که از جهت اطلاعات و معلومات کافي صلاحيت آن را دارند که اين نوع کتب را مطالعه کنند و پاسخ بدهند، براي آنها جايز بلکه گاهي واجب است.
۵ـ هر چيزي که وسيلهي اضلال مسلمانان باشد مطالعه کردن و ساختن و خريد و فروش آن حرام است ولي اگر افرادي به اين قصد بخرند و بخوانند که پاسخگوي باطل باشند و صلاحيت آن را نيز داشته باشند جايز بلکه گاهي واجب است.
حضرت آيت الله العظمي حاج سيد موسي شبيري زنجاني
بسمه تعالي
انحراف از طريقه فقهاء بزرگ اماميه انحراف از جاده مستقيم و القاء در تهلکه است و بايد از آن اجتناب شود.
حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ محمدتقي بهجت
بسمه تعالي
در زمان فعلي که پيروان ولايت و فرقهي حقهي شيعه در اقليت و محصور کفار و ايادي آنها هستند، هرگونه دستهبندي و تفرقه ميان شيعيان کمک به کفار است و جايز نيست.
و هرگونه دامن زدن و تفرقه افکني هم همان حکم را دارد و سبب ضعف بيشتر در برابر کفار خواهد بود. و هر چه که شيعه را از قرآن و سنت و اهل بيت عصمت و طهارت و انجام وظايف شرعيه باز ميدارد و جدا ميکند، تبليغ و ترويج و اشاعه آن جايز نيست ولي بايد هر فردي در تشخصي حق و باطل اعتقاداً و عملاً به تشخيص و تحقيق و نظر خود عمل نمايد و مطالعه کتب مختلفه براي کساني که اهل استدلال نباشند و تمييز حق از باطل نميدهند خلاف احتياط است. و الله العالم
تذکر: دارالصادق اصفهان در حال جمعآوري پاسخ از سائر مراجع معظم تقليد است که انشاءالله در شمارههاي آينده به چاپ خواهد رسيد.
——————————-
پی نوشت ها:
(۱) مرحوم سيد در بحث نجاسات (در مسئله ۱۹۹) مي فرمايد: شکي در اين نيست که غلات و خوارج و نواصب نجس هستند (غلات کساني هستند که يکي از ائمه يا اقطاب و پيران خود را خدا مي دانند يا مي گويند خدا در او حلول کرده است) و اما مجسمه (کساني که خدا را جسم مي دانند) و مجبره (يعني کساني که جبري مسلک هستند و انسان را در انجام اعمال و افعال بي اختيار مي دانند) و کساني که عقيده به وحدت وجود دارند از صوفيه اگر ملتزم به لوازم مذهبشان باشند نجس مي باشند مانند حسن بصري و شبستري و مولوي و محي الدين و…
(۲) مرحوم شيخ انصاري در مکاسب محرمه آنجا که بحث کتب ضلال را مطرح ميکند وقتي مراد از کتب ضلال را بيان ميکند و فتوا به حرمت حفظ و نگهداري آن ميدهد، کتب ضلال را مثال ميزند به کتب عرفا و فلاسفه که ظواهر باطلي دارد اما مدعياند که مراد مطالب حقي است غير از ظاهر آن ميفرمايد اين گونه کتابها نيز کتب ضلال است و حفظ و نگهداري و خريد و فروش آن حرام است.