استفتـــــائات
غلو درباره ی اهل بیت علیهم السلام
سؤال: برخی مداحان شعرهای نامناسب خوانده مانند من حسین اللهی هستم یا غلاده ی سگ به گردن انداخته یا صدای سگ در می آورند، وظیفه ی ما در برخورد با این افراد چیست؟
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
اشعار مذکور خواندنشان جایز نیست و اعتقاد به مضمون آن کفر است و باید از آن جلوگیری شود و صدای سگ در آوردن کار زشتی است.
حضرت آیت الله تبریزی:
مداحی و خواندن اشعار در مجالس اهل بیت علیهم السلام باید طوری باشد که موجب وهن نباشد و بهانه به دست دشمنان شیعه ندهد.
در مجالس اهل بیت علیهم السلام باید اشعاری خوانده شود که فضائل آن بزرگواران بیان شود و مصائب و مظلومیت آنها برای مردم گفته شود.
ائمه علیهم السلام از ما نخواسته اند که خود را به صورت حیوان در آوریم آنچه از ما خواسته اند این است که مؤمن صالح باشیم و اخلاق ما اخلاقی باشد که از آن بزرگواران رسیده است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
لازم است با زبان خوش توأم با ادب آنها را نهی از منکر کنیم و اگر تأثیر نداشت مجلس را ترک نمایید.
حضرت آیت الله سیستانی:
آنها را ارشاد فرمایید.
کف زدن در مجالس جشن اهل بیت
سؤال: برخی مداحان مطرح می کنند کف زدن دارای ثواب است و هر بهتر و محکم تر کف بزنی ثواب بیشتر می برید و اساساً این گونه حرکات مانند کف زدن و رقص اگر برای اهل بیت باشد اشکال ندارد، آیا بر این گونه اعمال که یا حرمت قطعیه دارد یا حداقل عملی شبهه ناک و شرک آلود است اگر برای اهل بیت انجام شد ثواب مترتب می شود؟
حضرت آیت الله تبریزی:
کف زدن و رقص با مجالس معصومین مناسب ندارد و لازم است در این مجالس ترک شود، مجالس معصومین باید طوری باشد که مردم را به یاد خداوند متعال بیاندازد و فضایل و سفارشهای معصومین را برای مردم بیان کنند نه این که العیاذبالله در آن کار حرام انجام شود یا کاری که موجب غافل شدن مردم از خداوند شود که در اینصورت ثوابی بر آن مترتب نمی شود.
کف زدن لهو است و در مساجد مشاهد مشرفه مخصوصاً مسجدالحرام و مسجد النبی و یا در مجالس اهل بیت جایز نیست.
آیت الله صافی گلپایگانی:
واضح است کسی که چنین امری را اظهار می دارد لا ابالی است و یا جاهل و اینگونه اشخاص بدعت گذار محسوب می شوند صحت و یا فساد عمل و یا ثواب داشتن و نداشتن آن را باید مجتهد جامع الشرایط بفرماید.
کف زدن به نحو لهوی در هر مجلسی باشد حرام است و فرقی بین مسجد و غیر آن ندارد و سزاوار است از کف زدن غیر لهوی در مجالس جشن مذهبی خصوصاً در مساجد و حسینیه ها اجتناب نمایند.و شکوه و قداست این گونه مجالس را با حرکات مذکور ضایع نسازند و برای تشویق از گوینده هم مجالس را با ذکر صلوات مزین نمایند.
حضرت آیت الله بهجت:
شایسته مجالس اهل بیت (علیهم السلام) نیست بلکه اگر به حد لهو برسد یا هتک مکان یا معصوم باشد باید اجتناب شود. کف زدن در مسجدالحرام در قرآن کریم مورد مذمت واقع شده و آن را فعل مشرکین قبل از اسلام معرفی کرده.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
به طور کلی کف زدن در مساجد و حسینیه ها و اماکن مقدس، به هر عنوان که باشد جایز نیست، و در غیر آنها هم باتوجه به این که در طول تاریخ اسلام و تشیّع، شعار مسلمانان ذکر صلوات بوده است، خصوصاً در مجالسی که به نام و یاد ائمه تشکیل شده لذا مناسب است مسلمانان احساسات و علائق مذهبی خویش را با فرستادن صلوات ابراز دارند.
حضرت آیت وحید خراسانی:
کف زدن در مجالس طرب و شادی حتی در مجالس موالید ائمه علیهم السلام بنابراحتیاط واجب جایز نیست.
استفتائات آیت الله تبریزی:
سؤال- شهادت بر ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) بعد از شهادتین در نماز چه حکم دارد؟
جواب: بسمه تعالی؛ بنابر احتیاط واجب در نماز شهادت بر ولایت ترک شود و اگر خواستند بگویند باید بعد از سلام آخر نماز بگویند، والله العالم.
سؤال- دست زدن و کف زدن در مجالس سخنرانی و جشن ائمه (علیهم السلام) چه حکمی دارد؟
جواب: بسمه تعالی؛ دست زدن داخل عنوان لهو است، و با مجالس اهل بیت (علیهم السلام) مناسبت ندارد و مناسب با این مجالس صلوات و مثل آن است، والله العالم.
سؤال- خواهشمند است حکم کف زدن و رقص زن و آواز خوانی را بیان نمایید؟
جواب: بسمه تعالی؛ رقص زن برای شوهر، و رقص زن برای زنان در مجالس عروسی و مثل آن، مانعی ندارد و در غیر آن لهواست؛ و کف زدن فی نفسه لهواست و برای مؤمن سزاوار نیست که مرتکب لهو شود؛ و غنا – آوازه خوانی مناسب با مجالس خوشگذرانی که مشامل بر مضمون باطل باشد- حرام است، بلکه احتیاط واجب آن است که از هر خواندنی که با ترجیع صورت (گرداندن صدا در حلق) همراه است، و لو در مضمون باطل نباشد، اجتناب کنند؛ و غنا در مجالس عروسی مانعی ندارد؛ و استعمال آلات موسیقی – که دف از آن ها است – جایز نیست، حتی در مجالس عروسی و مثل آن، والله العالم.