محضر مبارک مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي ….
پس از تقديم سلام و تحيات وافره به عرض مبارک ميرساند که چون خطر صوفيه و اهل بدعت براي اسلام و تشيع و مکتب اهلبيت خطر بزرگ و غير قابل انکاري است و امروز جوانهاي خام و بياطلاع از معارف روحبخش ائمه معصومين (علیهم السلام) را در معرض تهديد جدي قرار داده و در اکثر بلاد ايران به وسيلهي دستهاي مرموز و ايادي بيگانه مکتب فاسد آنها را در رگ هاي ضعيف ايتام آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) تزريق ميکنند تا ريشه هاي ايمان و ولايت را در جامعهي زنده و پر تحرک پيروان اهل بيت عصمت و طهارت (علیهم السلام) را بخشکاند و از آن يک جامعه ي بيرمق و بي نفس و لاابالي و بي بند و بار و بي اعتقاد به معارف اصيل تشيع بسازند تا راه را براي چپاولگران و استکبار جهاني هموار کنند، لذا از محضر مستطاب عالي که کفيل ايتام مظلوم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) هستيد و عدهي زيادي از شما، تقليد و پيروي مي کنند تقاضا ميشود پاسخ صريح و روشن خود را در مورد سؤالات زير مرقوم بفرماييد.
۱ـ نظر مبارک در مورد فرقه ي صوفيه و عقايد آنها چيست؟
۲ـ رفتن به خانقاه و شرکت در مجالس آنها و کمک مالي به آنها چه حکمي دارد؟
۳ـ اگر در مسئله غلات و مجسمه و مجبره و صوفيه که مرحوم سيد در عروه دارد (۱) نظري داريد نفياً و اثباتاً مرقوم بفرماييد.
۴ـ خريد و فروش و مطالعهي کتب اهل تصوف چه حکمي دارد؟
۵ـ اگر در کلام شيخ در مکاسب در مورد کتب ضلال (۲) نظري داريد نفياً و اثباتاً مرقوم بفرماييد (ان المراد بالضلال …)
انشاءالله در ظلّ توجهات حضرت بقية الله الاعظم ارواحنا فداه سايه ي عزّ حضرتعالي بر سر مسلمين جهان مستدام، وجود پر برکت آن مرجع عاليقدر از جميع بليّات محفوظ و مقرون به صحت و عافيت باشد.
۲۸ جمادي الثاني ۱۴۱۷
جمعي از طلاب مقيم حوزه علميه قم
****
حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ لطف الله گلپايگاني
بسم الله الرحمن الرحيم
ج ۱) روش آن ها انحرافات زياد دارد. والله العالم
ج ۲) هيچ يک از موارد مذکوره جايز نيست. والله العالم
ج ۳) نظر حقير با نظر مرحوم سيّد در عروه مطابق است. و جايز نيست. والله العالم
ج ۴) ترويج باطل و حرام است. والله العالم
ج ۵) جايز نيست. والله العالم.
ج ۶) عبارت محکم و متين آن بزرگوار اعلي الله مقامه اين است «ان المراد بالضّلال ما يکون باطلاً في نفسه فالمراد الکتب المشتمله علي المطالب الباطلة و ان المراد به مقابل الهداية فيحتمل أن يراد بکتبه ما وضع لحصول الضلال و أن يراد بکتبه ما وضع لحصول الضلال و أن يراد ما أوجب الضلال و ان کان مطالبها حقّة کبعض کتب العرفاء و الحکماء المشتملة علي ظواهر منکرة يدعون ان المراد غير ظاهرها فهذه ايضاً کتب ضلال علي تقدير حقيّتها»
معلوم است که اين نظر، نظر هر فقيه با اطلاع از اين کتب است و حداقلي است که از ضلال و اضلال آن ها به تعبير بعض کتب بيان شده است. والله العالم
****
حضرت آيت الله العظمي حاج سيد صادق روحاني
ج ۱) باسمه جلت اسمائه: ائمه اطهار (علیهم السلام ) و بتبع آنان علماء اعلام درباره اين فرقه فرمايشاني دارند ـ امام صادق (علیه السلام) در جواب، سؤال از صوفيه ـ مي فرمايد «انهم اعدائنا فمن مال اليهم فهو منهم و يحشر معهم».
ج ۲) با فرمايش امام صادق (علیه السلام) در حديث ديگر «من ذکره عنده الصوفيه و لم ينکرهم بلسانه و قلبه فليس منا ومن انکرهم فکانمّا جاهد الکفار بين يدي رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم). رفتن به خانقاه و کمک مالي به آنان جايز نيست.
ج ۳) در غير طايفه از غلات آن چه سيد فرموده ما هم امضاء کرديم.
[مرحوم سيد در بحث نجاسات (در مسئله ۱۹۹) ميفرمايد: شکي در اين نيست که غلات و خوارج و نواصب نجس هستند و اما مجسمه و مجبر و کساني که عقيده به وحدت وجود دارند از صوفيه اگر ملتزم به لوازم مذهبشان باشند نجس ميباشند مانند حسن بصري و شبستري و مولوي و ابن عربی و….)
ج ۴) باسمه جلت اسمائه، جايز نيست مگر خريد و مطالعه براي ردّ.
ج ۵) باسمه جلت اسمائه، فرمايشات شيخ انصاري صحيح است که فرموده حرام است حفظ کتب ضلال في الجمله ـ و ما بحث مفصل در منهاج الفقاهه در ذيل فرمايشات شيخ نوشته ايم؛ ملاحظه فرماييد، مفيد است.
****
——————————–
پی نوشت ها:
(۱) مرحوم سيد در بحث نجاسات (در مسئله ۱۹۹) ميفرمايد: شکي در اين نيست که غلات و خوارج و نواصب نجس هستند (غلات کساني هستند که يکي از ائمه يا اقطاب و پيران خود را خدا ميدانند يا ميگويند خدا در او حلول کرده است) و اما مجسمه (کساني که خدا را جسم ميدانند) و مجبره (يعني کساني که جبري مسلک هستند و انسان را در انجام اعمال و افعال بياختيار ميدانند) و کساني که عقيده به وحدت وجود دارند از صوفيه اگر ملتزم به لوازم مذهبشان باشند نجس ميباشند مانند حسن بصري و شبستري و مولوي و محي الدين و….
(۲) مرحوم شيخ انصاري در مکاسب محرمه آنجا که بحث کتب ضلال را مطرح ميکند وقتي مراد از کتب ضلال را بيان ميکند و فتوا به حرمت حفظ و نگهداري آن ميدهد، کتب ضلال را مثال مي زند به کتب عرفا و فلاسفه که ظواهر باطلي دارد اما مدعياند که مراد مطالب حقي است غير از ظاهر آن ميفرمايد اين گونه کتابها نيز کتب ضلال است و حفظ و نگهداري و خريد و فروش آن حرام است.