logo22logo22logo22logo22
            Not found textSee all results
            • صفحه اصلی
            • آرشیو فصلنامه
              • گاهنامه شماره ۱ تا ۵
                • گاهنامه شماره ۱
                • گاهنامه شماره ۲
                • گاهنامه شماره ۳
                • گاهنامه شماره ۴
                • گاهنامه شماره ۵
              • فصلنامه شماره ۶ تا ۱۳
                • فصلنامه شماره ۶
                • فصلنامه شماره ۷
                • فصلنامه شماره ۸
                • فصلنامه شماره ۹
                • فصلنامه شماره ۱۰
                • فصلنامه شماره ۱۱
                • فصلنامه شماره ۱۲
                • فصلنامه شماره ۱۳
              • فصلنامه شماره ۱۴ تا ۲۶
                • فصلنامه شماره ۱۴-۱۵
                • فصلنامه شماره ۱۶-۱۷
                • فصلنامه شماره ۱۸
                • فصلنامه شماره ۱۹-۲۰
                • فصلنامه شماره ۲۱-۲۲
                • فصلنامه شماره ۲۳-۲۴
                • فصلنامه شماره ۲۵-۲۶
              • فصلنامه شماره ۲۷ تا ۴۲
                • فصلنامه شماره ۲۷-۲۸
                • فصلنامه شماره ۲۹-۳۰
                • فصلنامه شماره ۳۱-۳۲
                • فصلنامه شماره ۳۳-۳۴
                • فصلنامه شماره ۳۵-۳۶
                • فصلنامه شماره ۳۷-۳۸
                • فصلنامه شماره ۳۹-۴۰
                • فصلنامه شماره ۴۱-۴۲
              • فصلنامه شماره ۴۳-۴۴
              • فصلنامه شماره ۴۵-۴۶
              • فصلنامه شمارۀ ۴۷-۴۸
              • فصلنامه شمارۀ ۴۹-۵۰
              • فصلنامه شماره ۵۱-۵۲
              • فصلنامه شماره ۵۳-۵۴
            • دانلود فصلنامه نورالصادق
            • موضوعات مطالب
              • اخلاق و معارف
              • آثار و مقالات
              • نظرها و اعتراف ها
              • پاسخ به شبهات
              • استفتائات
              • با خوانندگان نورالصادق
              • آشنایی با شخصیتها
            • دیدگاه شخصیت ها
            • درباره ما
            • تماس با ما
            ✕
                      Not found textSee all results

                      سرمقاله (فصلنامه شماره ۲۳-۲۴)

                      • صفحه نخست
                      • آرشیو فصلنامه فصلنامه شماره 14 تا 26 فصلنامه شماره 23-24 آثار و مقالات
                      • سرمقاله (فصلنامه شماره ۲۳-۲۴)
                      معرفی کتاب (فصلنامه شماره ۲۱-۲۲)
                      ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
                      متن سخنرانی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی پیرامون همایش ملی عرفان شرق
                      ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
                       بیانیه ی آیت الله حاج شیخ علی صافی پیرامون همایش ملی عرفان شرق

                      همایش ملی عرفان شرق و ترویج از بایزید و خرقانی و مولوی و امثال این ها ترویج از کفر، بدعت، تحریف، فساد، بی بند و باری، بی دینی و بی غیرتی است.

                      بسم الله الرحمن الرحیم

                      خبر ناگوار و تأسف بار برگزاری همایش ملی عرفان شرق برای معرفی بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی دل ما و هر مسلمان پیرو قرآن و عترت را جریحه دار کرد و همه را در غم و اندوهی عمیق فرو برد.

                      از گردانندگان معلوم الحال این همایش و امثال آن و حرکت های مرموز آنان در مقابل معارف قرآن و عترت و اساطین شیعه که موجبات وجد و نشاط و رقص و پایکوبی استعمار پیر انگلیس را فراهم می کنند و برای نابود کردن فرهنگ و اندیشه ی پرفروغ اسلام و تفکر دینی در این مرز و بوم تلاش می نمایند تعجبی نیست، از طبایع دون و ذوات نامیمون و صاحبان خبث سریره جز خباثت و شقاوت، و از ابلیسان جز هجوم بی رحمانه به خانه ی وحی انتظاری نیست، کما این که همزادان اینان در زمان امام صادق(علیه السلام) برای دشمن قسم خورده ی اهل بیت(علیهم السلام) یعنی سفیان ثوری همایش می گرفتند و از او تبلیغ و ترویج می کردند و امام بحق ناطق را خانه نشین کردند و سخن گفتن از آن حجت الله الکبری را سخن از (نستجیربالله) قشریون و اهل ظاهر به حساب می آوردند و سفیان ثوری را که دیوانه ی دنیا بود و سر به حکومت جائر سپرده بود امام عالَم! تاج دین و دیانت!، شمع زهد و هدایت!، علما را شیخ و پادشاه!، قدما را حاجب درگاه! دانسته که در علم ظاهر و باطن نظیر نداشت! و در ورع و تقوی به نهایت رسیده بود!!!(۱)

                      و امروز نیز خلف نا صالح همان حق ستیزان روباه صفت در یک نقشه ی حساب شده که از آن سوی مرزهای این مرز و بوم هدایت می شوند با برنده ترین سلاح ها یعنی سلاح سحر آمیز فلسفه و عرفان التقاطی به جان عقاید شیعه و رهبران دینی ما افتاده اند و در صددند تا همان راه جهنمی نیاکان کافر و ظالم خود را ادامه داده، به با یزیدها و خرقانی ها که در مقابل قرآن و عترت پرچم ننگین برافراشته اند جلوه و جلال بخشند و اساطین و فقهای بزرگ و شخصیت های برجسته شیعه را که جانشینان برحق امام صادق(علیه السلام) هستند و ائمه هدی(علیهم السلام) مردم را فقط به آنها سپرده اند و لاغیر کوچک و سبک شمرده آنها را اهل ظاهر و قشری و جاهل و مخالف عقل و خرد معرفی کنند.

                      آری از تلاش های نامشروع و ضددین گردانندگان اینگونه همایش ها تعجبی نیست بلکه تعجب و تحیّر و تأسف عظیم از بعضی از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی است که ادعا دارند اساس و شالوده ی این نظام بر قرآن و عترت ریخته شده و بر طبق آن عمل می نمایند و در صدد پیاده کردن احکام و قوانین اسلام هستند و با بیگانگان و فرهنگ بیگانه و بیگانه پرستی به شدت مخالف اند، اما در عمل می بینیم که برای امثال بایزیدها و خرقانی ها که نماد کفر و زندقه و خرافات اند همایش می گیرند و از این ملحدان تجلیل و تعظیم و تکریم می شود و مردم را به سوی دشمنان قرآن و عترت سوق می دهند و علمای راستین و معارف حقه ی جعفری را به طور کلی از جامعه ی مسلمین دور و منزوی می نمایند و تأسف بارتر این که مسؤلین ذی ربط علی رغم اخطارها و اعتراض ها و بیانیه های شدید علما و مراجع تقلید، یا از یاران و گردانندگان این مفسده ها هستند و این گونه جریان ها را عن علم یا عن غیر علم حمایت می کنند و یا حداقل در مقابل این مفاسد سکوت اختیار می کنند.

                       

                      اینجانب به عنوان یک شهروند شیعه و یک طلبه ی پیرو مکتب امام صادق(علیه السلام) و لا غیر ضمن ابراز انزجار از اینگونه تحرکات شوم و مرموز و دین برانداز اعلام می نمایم که اگر این روش و مرام در این مملکت ادامه یابد در آینده ای نه چندان دور کار به جایی خواهد رسید که مشروعیت این نظام زیر سؤال خواهد رفت و انقلاب اسلامی ما را به انقلاب بایزیدی و انقلاب خرقانی تبدیل می کنند کما اینکه صدرویان این زمزمه ها را به راه انداخته اند که انقلاب ما صدرایی است!!

                      ای واسفا بر آنان که ادعای مسلمانی دارند و علی الدوام دم از دین و اسلام می زنند و از این گونه مزخرفات و یاوه ها حمایت می کنند و عملاً این مملکت عزیز مــا را در کــام جـهان خــوران اعتـقادی قــرار می دهند.

                      بایزیدی که ۳۳ سال بعد از شهادت امام صادق(علیه السلام) به دنیا آمد(۲) و در زمان سه امام معصوم زندگی می کرد اما خدمت هیچ کدام نرسید جز این که در مقابل جعفر کذاب زانو زد و اگر سقائی کرده باشد، سقای جعفر کذاب بوده است نه امام جعفر صادق(علیه السلام).

                      بایزید سنی مذهب حلولی که می گوید سبحانی ما أعظم شأنی .(۳)

                      و می گوید لا اله الا انا .(۴)

                      و می گوید لواء من از لواء محمد عظیم تر است.(۵)

                      و می گوید لیس فی جبتی سوی الله .(۶)

                      و به مردم سمرقند گفت: یا قوم، انا ربكم الاعلی .(۷)

                      و می گوید: در خواب خدا را به صورت پیر زمین گیری دیدم.(۸)

                      و می گوید: خدا را در خواب دیدم، به من گفت من تو هستم همان طور که تو من هستی.(۹)

                      و می گوید: عرش منم، لوح منم، قلم منم، عزرائیل منم، اسرافیل منم، میکائیل منم، جبرائیل، عیسی، موسی، ابراهیم، محمد من هستم.(۱۰)

                      و می گوید: در دل من هیچ بغضی نیست حتی بغض شیطان.(۱۱)

                      و معتقد است: کسی که علی(علیه السلام) را از عمر و ابوبکر و دیگران به خلافت شایسته تر بداند هیچ عمل صالحی از او سر نمی زند.(۱۲)

                       

                      آیا یک ذی شعور و صاحب عقل و خرد و اندیشه ای هست که به خود اجازه دهد از این گونه خرافات و مزخرفات ترویج کند؟

                       

                      اما متأسفانه امروز دیده می شود که بعضی در زیر سایه ی نظام جمهوری اسلامی به نام اسلام و عرفان بدون هیچگونه مانع و رادعی از این گونه کفریات به شدت حمایت می کنند و مخالفین را هر چند علامه ی دهر باشند، بی سواد، جاهل و قشری معرفی می نمایند و چون از تمامی امکانات برخوردار هستند به راحتی حق را وارونه جلوه می دهند و در صدد اطفاء نور خدا می باشند غافل از آن که ((يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ))(۱۳) و بدتر از بایزید، ابوالحسن خرقانی سنی متعصب صوفی است که:

                      می گوید: من مصطفای زمانه هستم، من خدای وقتم.(۱۴)

                      و می گوید من تنها دو سال از خدا جوان تر هستم و خداوند ملازم من است.(۱۵)

                      و می گوید: عرش خدا بر کتف من استوار گشته است و بهشت و جهنم در نزد من هیچ ارزشی ندارند.(۱۶)

                      و می گوید: خداوند مرا از حالت آفریده و مخلوق بودن خارج ساخت و سِمَت خود به من داد که مقام من در حد هیچ مخلوقی نبُوَد. (۱۷)

                      و مي گويد با خدا چند مرتبه کشتي گرفتم و در مرحله آخر خدا بر من غالب شد.(۱۸)

                      سلطان محمود غزنوی که به سنی متعصب و شیعه کش معروف بود از مریدان سر سخت خرقانی بود که مدام به دیدارش می رفت و از او راهنمایی می گرفت.(۱۹)

                      این جا مملکت ولایت است، این مردم اصول و معارف دینی شان را از صاحبان ولایت اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) گرفته اند و لاغیر چرا باید به یک عده لامذهب منافق اجازه داده شود که به نام عرفان و معارف توحیدی با مقدسات این ملت مظلوم بازی کنند و پای بیگانگان را به این مرز و بوم باز کنند و موجبات فساد اعتقادی و بی بند و باری و لاابالی گری در دین را فراهم سازند.

                      همایش ملی عرفان شرق و ترویج از بایزید و خرقانی و مولوی و امثال این ها ترویج از کفر، بدعت، تحریف، فساد، بی بند و باری، بی دینی و بی غیرتی است.

                      بزرگ نشان دادن این گونه اشخاص و تبلیغ از مرام و مسلک آنها که در سرتاسر تاریخ اسلام از طرف حتی یک فقیه دین دار تأیید نشده اند به معنای کنار زدن اهل بیت عصمت و طهارت و به خصوص حضرت بقیة الله الأعظم ارواحنا فداه است که بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء و به معنای خروج از دین است.

                      و نیز به زاویه کشاندن فقها و اساطین فقه و حدیث و کلام است.

                      ای وجدان های بیدار و ای پیروان راستین قرآن و عترت و ای بازماندگان سلف که شجاعت و غیرت دینی آنها اسلام را به این جا رساند و پاسداری کرد، برخیزید و این مملکت را از لوث وجود صوفیان و صدرائیان متعصب و بی منطق و عرفان های کاذب که خطر آنها از خطر یهود و نصارا بیشتر است، نجات دهید در مقابل بدعت ها و خرافات و تحریفاتی که این گروه ضال و مضل مأموریت پیدا کرده اند در دین راه بیندازند بایستید و جهاد کنید

                       

                      ((وَ مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ ردّ عَلیهِم فَكَأَنَّمَا جَاهَدَ الْكُفَّارَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله و سلم).))

                      و بدانید که این یک جهاد است و کشته شدن در راه دفاع از مکتب مقدس امام صادق(علیه السلام) و در راه دفاع از معارف قرآن و عترت اجر عظیمی دارد که تنها یکی از آن ((احیاء عند ربهم یرزقون)) و مقام عندیت است.

                      اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا وَ شِدَّةَ الفتن بنا و تظاهر الزَّمَان ِ عَلَینا

                      ۸ شوال ۱۴۳۳
                      اصفهان ـ مدرسه ی صدر بازار
                      علی صافی اصفهانی

                      ———————————–

                      پی نوشت ها:

                      ۱ـ تذکرة الأولیاء ـ سفیان ثوری
                      ۲ـ شهادت امام صادق (علیه السلام) سال ۱۴۸ بود و تولد بایزید سال ۱۸۱٫
                      ۳ـ تذکرة الاولیاء ۱۴۰/۱
                      ۴ـ شرح گلشن راز شیخ محمد لاهیجی / ۵۶۱، گلشن راز /۵۰
                      ۵ـ تذکرة الاولیاء / ۱۷۶
                      ۶ـ مثنوی، دفتر چهارم /۷۳۰ بیت ۲۱۲۵
                      ۷ـ شرح شطحیات روزبهان بقلی شیرازی /۹۹
                      ۸ـ حدیقة الشیعه/ ۵۶۱
                      ۹ـ تحفة الأخیار/۲۲۳
                      ۱۰ـ تحفة الأخیار/۲۲۳
                      ۱۱ـ تحفة الأخیار/۱۴۵
                      ۱۲ـ روضات الجنات ۱۷۹/۴به نقل از صواعق ابن حجر
                      ۱۳ـ صف:۶۱
                      ۱۴ـ تذکرة الاولیاء / ۳۸۵
                      ۱۵ـ عرفان ایرانی / ۲۴۱
                      ۱۶ـ تحفة الأخیار / ۱۵۱
                      ۱۷ـ تذکرة الأولیاء / ۳۸۳
                      ۱۸ـ به نقل از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
                      ۱۹ـ تحفة الاخیار /۲۱۴

                      Share

                      مطالب مرتبط

                      ۱۴۰۲/۰۳/۱۳

                      تحریفات فرزندان آقا بزرگ طهرانی در دو کتاب «الذریعه» و «طبقات أعلام الشیعه»؛ مطالعۀ موردی حکایت جزیرۀ خضراء / محمد مهدی سلمانپور


                      اطلاعات بیشتر
                      ۱۴۰۲/۰۳/۱۳

                      علیّت در فلسفه و کلام اسلامی / اسد مهدیون هراب


                      اطلاعات بیشتر
                      ۱۴۰۲/۰۳/۱۳

                      وجوه اشتراک بهائیت با تصوف / نورالدین چهاردهی


                      اطلاعات بیشتر

                      جستجو

                      ✕

                      سایر مطالب

                      • تحریفات فرزندان آقا بزرگ طهرانی در دو کتاب «الذریعه» و «طبقات أعلام الشیعه»؛ مطالعۀ موردی حکایت جزیرۀ خضراء / محمد مهدی سلمانپور
                      • علیّت در فلسفه و کلام اسلامی / اسد مهدیون هراب
                      • وجوه اشتراک بهائیت با تصوف / نورالدین چهاردهی
                      • نقد بدایة الحکمة «تقریرات درس استاد سید قاسم علی احمدی» / تنظیم و تدوین: حجت الاسلام جواد عبدی
                      • شرح کشف المراد در شرح تجرید الاعتقاد / حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم علی احمدی
                      • بررسی نقدهای علامۀ طباطبایی بر علامه مجلسی/ آیت الله حاج شیخ مرتضی رضوی
                      • امام خمینی(ره) و اسفار / علامه محمدرضا حکیمی(ره)
                      • ارزیابی شیوه های تفسیری در گفتگو با آیت الله محمدباقر ملکی میانجی(ره)
                      • نقد محمد مجتهد شبستری/ دکتر یحیی یثربی
                      • تحقق و ثبوت ذات حق تعالی؛ خروج از حد تعطیل/  آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)
                      • نقد بدایة الحکمة «تقریرات درس استاد سید قاسم علی احمدی» (جلسه پنجم)
                      • نقد یک پندار
                      • آیت الله بروجردی و تعطیلی درس اسفار گزارش ها و تحريف ها
                      • تباین توحید قرآنی با وحدت وجود عرفانی
                      • تصوف ایران: ریشه ها و شاخه ها
                      مطالب مجله نور الصادق با ذکر منبع بلامانع است.
                      طراحی و پشتیبانی توسط سایتک
                                Not found textSee all results