بسمه تعالی
محضر مقدس مرجع عالیقدر و ملجاء شیعه
حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ جواد تبریزی مدظله العالی
پس از تقدیم سلام و تحیات وافره بعرض مبارک میرساند که چون خطر صوفیه و اهل بدعت برای اسلام و تشیع و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) خطر بزرگ و غیر قابل انکاری است و امروز جوانهای خام و بی اطلاع از معارف روح بخش ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین را در معرض تهدید جدی قرار داده و در اکثر بلاد ایران بوسیلة دستهای مرموز و ایادی بیگانه مکتب فاسد آنها را در رگهای ضعیف ایتام آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) تزریق می کنند تا ریشه های ایمان و ولایت را در جامعة زنده و پر تحرک پیروان اهل بیت عصمت و طهارت را بخشکانند و از آن یک جامعة بی رمق و بی نفس و لاابالی و بی بند وبار و بی اعتقاد به معارف اصیل تشیع بسازند تا راه را برای چپاولگران و استکبار جهانی هموار کنند لذا از محضر مستطابعالی که کفیل ایتام مظلوم آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) هستید و عدة زیادی از شما ، تقلید و پیروی می کنند تقاضا می شود پاسخ صریح و روشن خود را در مورد سوالات زیر مرقوم بفرمائید.
۱- نظر مبارک در مورد فرقة صوفیه و عقاید آنها چیست؟
۲- رفتن به خانقاه و شرکت در مجالس آنها . کمک مالی به آنها چه حکمی دارد؟
۳- اگر در مسئله غلات و مجسمه و مجبره و صوفیه که مرحوم سید در عروه دارد(۱) نظری دارید نفیا و اثباتا مرقوم بفرمائید.
۴- خرید و فروش و مطالعة کتب اهل تصوف چه حکمی دارد؟
۵- اگر در کلام شیخ در مکاسب در مورد کتب ضلال (۲) نظری دارید نفیا و اثباتا مرقوم بفرمائید(أن المراد بالضلال …)
انشاءالله در ظل توجهات حضرت بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه سایة عز حضرتعالی برسر مسلمین جهان مستدام ، وجود پر برکت آن مرجع عالیقدر از جمیع بلیات محفوظ مقرون بصحت و عافیت باشد .
۲۸ جمادی الثانی ۱۴۱۷
جمعی از طلاب مقیم حوزه علمیه قم
بسمه تعالی
ج ۱ و ۲ – صوفیه از فرق باطله است و ترویج آنها جایز نیست و الله العالم.
ج ۳ – نظر ما با نظر صاحب عروه در این مسأله موافق است با مختصر تفاوتی که چندان دخل در مطلب ندارد و الله العالم.
ج ۴- حکم سائر کتب ضلال را دارد ، خرید و فروش آنها جایز نیست و مطالعه آنها برای کسانی که قادر بر تمییز حق از باطل و رد مطالب باطله آنها نیستند جایز نیست و الله العالم .
ج ۵- نظر ما با نظر مرحوم شیخ در این مسأله موافق است و الله العالم.
—————————
پی نوشت ها:
۱- مرحوم سید در بحث نجاسات (در مسئله ۱۹۹) می فرماید: شکی در این نیست که غلات و خوارج و نواصب نجس هستند (غلات کسانی هستند که یکی از ائمه یا اقطاب و پیران خود را خدا می دانند یا می گویند خدا در او حلول کرده است) و اما مجسمه (کسانیکه خدا را جسم میدانند) و مجبره (یعنی کسانیکه جبری مسلک هستند و انسان را در انجام اعمال و افعال بی اختیاری می دانند مانند حسن بصری و شبستری و مولوی و . . . ) و کسانیکه عقیده به وحدت وجود دارند از صوفیه (مانند محی الدین عربی) اگر ملتزم به لوازم مذهبشان باشند نجس می باشند.
۲- مرحوم شیخ انصاری در مکاسب محرمه آنجا که بحث کتب ضلال را مطرح می کند وقتی مراد از کتب ضلال را بیان می کند و فتوا به حرمت حفظ و نگه داری آن می دهد ، کتب ضلال را مثال می زند به کتب عرفا و فلاسفه که ظواهر باطلی دارد اما مدعی اند که مراد مطالب حقی است غیر از ظاهر آن می فرماید اینگونه کتابها نیز کتب ضلال است و حفظ و نگه داری و خرید و فروش آن حرام است .