logo22logo22logo22logo22
            Not found textSee all results
            • صفحه اصلی
            • آرشیو فصلنامه
              • گاهنامه شماره ۱ تا ۵
                • گاهنامه شماره ۱
                • گاهنامه شماره ۲
                • گاهنامه شماره ۳
                • گاهنامه شماره ۴
                • گاهنامه شماره ۵
              • فصلنامه شماره ۶ تا ۱۳
                • فصلنامه شماره ۶
                • فصلنامه شماره ۷
                • فصلنامه شماره ۸
                • فصلنامه شماره ۹
                • فصلنامه شماره ۱۰
                • فصلنامه شماره ۱۱
                • فصلنامه شماره ۱۲
                • فصلنامه شماره ۱۳
              • فصلنامه شماره ۱۴ تا ۲۶
                • فصلنامه شماره ۱۴-۱۵
                • فصلنامه شماره ۱۶-۱۷
                • فصلنامه شماره ۱۸
                • فصلنامه شماره ۱۹-۲۰
                • فصلنامه شماره ۲۱-۲۲
                • فصلنامه شماره ۲۳-۲۴
                • فصلنامه شماره ۲۵-۲۶
              • فصلنامه شماره ۲۷ تا ۴۲
                • فصلنامه شماره ۲۷-۲۸
                • فصلنامه شماره ۲۹-۳۰
                • فصلنامه شماره ۳۱-۳۲
                • فصلنامه شماره ۳۳-۳۴
                • فصلنامه شماره ۳۵-۳۶
                • فصلنامه شماره ۳۷-۳۸
                • فصلنامه شماره ۳۹-۴۰
                • فصلنامه شماره ۴۱-۴۲
              • فصلنامه شماره ۴۳-۴۴
              • فصلنامه شماره ۴۵-۴۶
              • فصلنامه شمارۀ ۴۷-۴۸
              • فصلنامه شمارۀ ۴۹-۵۰
              • فصلنامه شماره ۵۱-۵۲
              • فصلنامه شماره ۵۳-۵۴
            • دانلود فصلنامه نورالصادق
            • موضوعات مطالب
              • اخلاق و معارف
              • آثار و مقالات
              • نظرها و اعتراف ها
              • پاسخ به شبهات
              • استفتائات
              • با خوانندگان نورالصادق
              • آشنایی با شخصیتها
            • دیدگاه شخصیت ها
            • درباره ما
            • تماس با ما
            ✕
                      Not found textSee all results

                      حد نصاب در اعتقاد به توحيد و تلقّي جسميت از کلمات ملاصدرا

                      • صفحه نخست
                      • آرشیو فصلنامه فصلنامه شماره 6 تا 13 فصلنامه شماره 11 آثار و مقالات
                      • حد نصاب در اعتقاد به توحيد و تلقّي جسميت از کلمات ملاصدرا
                      سرمقاله (فصلنامه شماره ۱۱)
                      ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
                      اسباب تردید در اعتقاد به خداوند و اشکالات فلاسفه و عرفا
                      ۱۳۹۶/۱۰/۰۲

                      حد نصاب در اعتقاد به توحيد و تلقّي جسميت از کلمات ملاصدرا

                       محضر مرجع عاليقدرشیعه حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني (دام ظله)

                      سوال: حد نصاب در اعتقاد به توحيد چيست؟

                      (در چه صورت فرد از اسلام خارج مي گردد؟ آيا عدم اعتقاد به توحيد صفاتي و ذاتي به معناي دقيق آن باعث خروج از اسلام مي شود؟)

                      جواب: در حکم به اسلام اقرار به کلمه توحيد معتبراست يعني بدون آن اگرشخص سابقه کفر داشته باشد–هرچند قلباً معتقد به مضمون اين کلمه طيبه باشد –حکم به اسلام او نمي شود.

                      با اين اقرار که مقرون به فهم اجمالي و عرفي معناي آن است و توحيد ذاتي در همان مفهوم اجمالي آن درج است، شخص موحد شمرده مي شود.

                      اين اقرار با اقرار به صفات معروفه مثل حيات و قدرت و علم و غيرها نيز برابر و مساوق است هرچند شخص التفات به آنها نداشته باشد .

                      مسلم است که اقرار به خداي فاقد حيات و تحقق و علم و قدرت از کسي معقول و منطقي نيست وقتي گفتند : « لا اله الا الله » بالاجمال به همه صفات کماليه اقرار مي کنند.

                      اما مطلب توحيد صفاتي به معناي اين که خدا در صفات کماليه خود منفر د و يکتا است و شبيه و نظير يا شريک ندارد نيز في الجمله در همان اقرار به کلمه توحيد مندرج است.اگرچه موقع تلفظ و اقرار به آن مغفول عنه باشد ولي با توجه به تفصيل اين معني مورد قبول است . بنابراين اقرار به وحدانيت خدا اقرار به وحدانيت او از جهت ذات و صفت مي باشد. يعني خدا ذاتاً و صفتا واحد است و مثل و نظير ندارد.

                       

                      اما اين مطلب که صفات خدا عين ذات اوست يا زايد بر ذات است، اين مستقيما به معناي بي ضد و ندي او در ذات و صفت مربوط نمي شود ودر نزد اهل نظر و تأمل که اين سؤال برايشان مطرح مي شود قول به زيادتي صفات بر ذات، مستلزم مفاسد کثيره مي شود که اگر چه به ظاهر حکم به کفر قائل آن نشود توحيد او را مخدوش مي سازد.

                      در اينجا اين سؤال پيش مي آيد که اگر براي شخص سؤال از اينکه صفات زايد بر ذات يا عين ذات است و به عبارت ديگر چگونگي اتصاف حق به صفات کماليه اي که در کتاب و سنت ثابت است جلو آمد، آيا واجب است در آن تحقيق کند و از کتاب و سنت، حق را به دست بياورد ظاهراً مي توان گفت که اين تحقيق بعد از اعتقاد اجمالي وجوب ندارد.

                       

                      سوال: آيا مي توان گفت « خدا جسم دارد لکن بلاکيف و … » اگر کسي براي حفظ « ظواهر » بگويد: خدا جسم دارد لکن بلاکيف و فوقيت مکاني دارد لکن بلاکيف نظير آنچه از مالک نقل شده: « الاستواء معلوم والکيفية مجهولة والايمان به واجب و السؤال عنه بدعة» : در پاسخ چه مي فرماييد؟

                      جواب: اين عبارت ممکن است اقرار به عجز از معرفت استواء و ما هو ظاهر بزعمهم في الجسمية باشد که بگويند به آنچه واقع امر و حقيقت است ما معترفيم ولي اين کافي نيست بايد به اين صفت سلبي که خداوند جسم نيست، عقيده مند بود.

                      استواء معلوم است و کيفيت مجهول يعني چه ؟ يعني خارجاً خدا بر عرش نشسته است ولي چگونگي آن مجهول مي باشد، اين عبارةٌ اخراي جسميت است.

                      اگراستواء، احاطه علمي و قدرت و اين گونه معاني نباشد همان جسميت مي شود. متأسفانه در کلمات بعضي حکما [ملاصدرا] هم مشابه اين تعبيرات ديده مي شود قا ل [آية الله العظمي خوئي] في التنقيح « والعجب من صدر المتألهين حيث ذهب الي هذا القول (الي انه جسم لا کسائر الاجسام) في شرحه علي الکافي و قال ما ملخصه:

                      انه لا مانع من التزام انه سبحانه جسم الهي فان للجسم اقساماً :

                      (فمنها) جسم مادي و هو کالاجسام الخارجية المشتملة علي الماده لا محالة

                      و (منها) جسم مثالي و هو الصورة الحاصله للانسان من الاجسام الخارجية و هي جسم لا مادة لها

                      و (منها) جسم عقلي و هو الکلي المتحقق في الذهن و هو ايضاً لا مادة له بل و عدم اشتماله عليها اظهر من سابقه

                      و (منها) جسم الهي و هو فوق الاجسام باقسامها و عدم حاجته الي المادة اظهر من عدم الحاجة اليها في الجسم العقلي

                      و (منها) غير ذلک من الاقسام و لقد صرح بان المقسم لهذه الاربعة هو الجسم الذي له ابعاد ثلاثة من العمق و الطول و العرض و ليت شعري ان ما فيه هذه الابعاد و کان عمقه غير طوله و هما غيرعرضه کيف لا يشتمل علي مادة و لا يکون مترکباً حتي يکون هو الواجب سبحانه نعم عرفت ان الالتزام بهذه العقيدة الباطلة غير مستتبع لشيء من الکفر و النجاسة کيف و اکثر المسلمين – لقصورباعهم – يعتقدون ان الله جسم جالس علي عرشه و من ثمة يتوجهون نحوه توجه جسم الي جسم « مثله لا علي نحو توجه القلبي »(۱)

                      ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

                      پی نوشت ها:

                      (۱) التنقيح:۷۸/۲

                      Share

                      مطالب مرتبط

                      ۱۴۰۲/۰۳/۱۳

                      تحریفات فرزندان آقا بزرگ طهرانی در دو کتاب «الذریعه» و «طبقات أعلام الشیعه»؛ مطالعۀ موردی حکایت جزیرۀ خضراء / محمد مهدی سلمانپور


                      اطلاعات بیشتر
                      ۱۴۰۲/۰۳/۱۳

                      علیّت در فلسفه و کلام اسلامی / اسد مهدیون هراب


                      اطلاعات بیشتر
                      ۱۴۰۲/۰۳/۱۳

                      وجوه اشتراک بهائیت با تصوف / نورالدین چهاردهی


                      اطلاعات بیشتر

                      جستجو

                      ✕

                      سایر مطالب

                      • تحریفات فرزندان آقا بزرگ طهرانی در دو کتاب «الذریعه» و «طبقات أعلام الشیعه»؛ مطالعۀ موردی حکایت جزیرۀ خضراء / محمد مهدی سلمانپور
                      • علیّت در فلسفه و کلام اسلامی / اسد مهدیون هراب
                      • وجوه اشتراک بهائیت با تصوف / نورالدین چهاردهی
                      • نقد بدایة الحکمة «تقریرات درس استاد سید قاسم علی احمدی» / تنظیم و تدوین: حجت الاسلام جواد عبدی
                      • شرح کشف المراد در شرح تجرید الاعتقاد / حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم علی احمدی
                      • بررسی نقدهای علامۀ طباطبایی بر علامه مجلسی/ آیت الله حاج شیخ مرتضی رضوی
                      • امام خمینی(ره) و اسفار / علامه محمدرضا حکیمی(ره)
                      • ارزیابی شیوه های تفسیری در گفتگو با آیت الله محمدباقر ملکی میانجی(ره)
                      • نقد محمد مجتهد شبستری/ دکتر یحیی یثربی
                      • تحقق و ثبوت ذات حق تعالی؛ خروج از حد تعطیل/  آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)
                      • نقد بدایة الحکمة «تقریرات درس استاد سید قاسم علی احمدی» (جلسه پنجم)
                      • نقد یک پندار
                      • آیت الله بروجردی و تعطیلی درس اسفار گزارش ها و تحريف ها
                      • تباین توحید قرآنی با وحدت وجود عرفانی
                      • تصوف ایران: ریشه ها و شاخه ها
                      مطالب مجله نور الصادق با ذکر منبع بلامانع است.
                      طراحی و پشتیبانی توسط سایتک
                                Not found textSee all results