دکتر یاسر فلاحی استاد فلسفه
آنچه باید در مبحث شناخت مورد توجه و وجهه ی همت قرار گیرد آنست که از مقام نظر به معارف قرآن و اهل بیت (ع) به مقام بصر و فهم و درایت آنچه از ائمه ی معصومین(ع) رسیده است برسیم، آنچنان که مصداق اهل بصر باشیم نه اهل نظر، و لذا باید در احادیث مأثوره این ینابیع حکمت نگاهی عمیق تر و موشکافانه تر بیاندازیم، همان طور که فرموده اند: أمرُنا صَعبُ مستصعب، این امر صعب مستصعب محتاج تدّرب و تعمّق و تفحّص است به منتهای طاقت و نهایت درایت.
بنابراین برخورد سمعی و نظری صرف با این اقیانوس بیکران معنا و هدایت که بزرگان و فحول عقول بشری از آن تعبیر به غامضات حکمت کرده اند را، کنار گذارده و در سلک رواة وعاة دراة در آییم.
روایتی داریم با این مضمون که مَن مات و لَم یَعرِف امام زمانه مات میتة جاهلیة، در این روایت مرز بین هدایت و جاهلیت شناخت امام معصوم معرفی شده و شناخت امام معصوم به شناخت خورشید وهاج و بحر مواج معارف امامان است.
آنچنان که تعمق در روایات آنها ما را از غسق جاهلیت برهاند و به رَسَن اسلام و هدایت متصل نماید و از مرگ در جهل و بی خبری نجات بخشد.
در راستای این مهم عالمان هدایت شناس و رسالت گذار هم باید مصداق عالمی باشند که به هنگام ظهور بدعتها و ناروایی ها و ناراستی ها و معارف نماها علم خود را آشکار سازند و با افقی دور نگر و با درک ناموس متحول زمان در پیوند با ناموس ابدی دین، به معرفی آموزه های رهایی بخش معصومین(ع) همت گمارند.
اهمیت معصوم در اینجا به بیانی روشن در درک این معناست که ائمه رکن ناطق هدایت اند و قرآن کریم رکن صامت. و این یاد آور ابعاد شگرف حدیث فوق متواتر ثقلین است که رکن ناطق (ائمه) را در کنار رکن صامت (قرآن) تنها راه هدایت دانسته است و کلید رهایی از جاهلیت.
در این میان باید از اهمیت و تأثیر دو عنصر زمان و مکان و نیز ابزار و نقاله ی انتقال معارف وحیانی یعنی زبان، سخن گفت که نشناختن آن و عدم درک زوایا و واقعیت سیال زمان و زبان ضربه ایست به دین و معرفی دین چنانچه فرموده اند: العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس، بکار گرفتن زبان آشنا و نو برای مخاطب امروز در کنار درک هوشمندانه زمان و مکان مساوی است با فراهم نمودن و ایجاد مقام تخاطب برای دانشمندان دین شناس و علمای آگاه آن چنان که معرفی جامع از ساخت مکتب بدست دهند، و رسالت عظیم احیاء امر که فرمان معصومین به عالمان دین بوده (أحیوا أمرنا) به نیکی گذارده شود.
این رسالت عظیم مبتنی است: اولا بر تحلیل و نقد جریان های انحرافی و التقاطی و بریده از وحی و عصمت همچون تصوف و عرفان مصطلح و ثانیا معرفی برنامه ی اصیل و ریشه دار و مبتنی بر وحی و عقل که نماینده ی تام به ظهور آن ائمه معصومین هستند.
در این مقام نشریه نورالصادق قدم در راه پر پیچ و خم و جاده ای پر فراز و نشیب گذارده و سیر تکاملی خود را طی می کند تا براستی شایسته ی نام صادق شود هر چند تا رسیدن به این صلاحیت و شایستگی راهی سخت و طولانی در پیش دارد که انشاءالله صدق نیت و حب اهل بیت(ع) که اساس کار است خود علت تامه ای باشد از برای وصول به این مقصد.
باید دست مریزاد گفت در این کار بزرگ و تلاش سترگ به جناب مستطاب عالم آگاه آیت الله استاد حاج شیخ علی صافی اصفهانی که یک تنه رنج به بلوغ رساندن این مولود شش ساله را به عهده گرفته اند و همت شبانه روزی ایشان در معرفی فرهنگ گرانسنگ و انسان ساز تشیع حقا ستودنی و قابل تحسین است. شکرالله سعیهم انشاءالله.
و اما سخن آخر با استاد گرانمایه جناب آیت الله صافی آنکه: پیشرفت و تعالی در محتوی و روش رقیمه ی شریفه ی نورالصادق به خوبی عیان و هویداست و لیکن باید گفت به عنوان تنها نشریه ی موجود در ایران با وجهه نظر نقد و تحلیل، انتظار می رود در فرم عرضه ی مطالب و گزینش و چینش محتوا حساسیت و دقت بیشتری لحاظ گردد. انشاءالله تلاش های استاد بزرگوار حضرت آیت الله صافی مرضی خداوند متعال و حضرت حجت (روحی فداه) قرار گیرد.
و الی الله المصیر
۱۵/۲/۱۳۹۲
یاسر فلاحی