logo22logo22logo22logo22
            Not found textSee all results
            • صفحه اصلی
            • آرشیو فصلنامه
              • گاهنامه شماره ۱ تا ۵
                • گاهنامه شماره ۱
                • گاهنامه شماره ۲
                • گاهنامه شماره ۳
                • گاهنامه شماره ۴
                • گاهنامه شماره ۵
              • فصلنامه شماره ۶ تا ۱۳
                • فصلنامه شماره ۶
                • فصلنامه شماره ۷
                • فصلنامه شماره ۸
                • فصلنامه شماره ۹
                • فصلنامه شماره ۱۰
                • فصلنامه شماره ۱۱
                • فصلنامه شماره ۱۲
                • فصلنامه شماره ۱۳
              • فصلنامه شماره ۱۴ تا ۲۶
                • فصلنامه شماره ۱۴-۱۵
                • فصلنامه شماره ۱۶-۱۷
                • فصلنامه شماره ۱۸
                • فصلنامه شماره ۱۹-۲۰
                • فصلنامه شماره ۲۱-۲۲
                • فصلنامه شماره ۲۳-۲۴
                • فصلنامه شماره ۲۵-۲۶
              • فصلنامه شماره ۲۷ تا ۴۲
                • فصلنامه شماره ۲۷-۲۸
                • فصلنامه شماره ۲۹-۳۰
                • فصلنامه شماره ۳۱-۳۲
                • فصلنامه شماره ۳۳-۳۴
                • فصلنامه شماره ۳۵-۳۶
                • فصلنامه شماره ۳۷-۳۸
                • فصلنامه شماره ۳۹-۴۰
                • فصلنامه شماره ۴۱-۴۲
              • فصلنامه شماره ۴۳-۴۴
              • فصلنامه شماره ۴۵-۴۶
              • فصلنامه شمارۀ ۴۷-۴۸
              • فصلنامه شمارۀ ۴۹-۵۰
              • فصلنامه شماره ۵۱-۵۲
              • فصلنامه شماره ۵۳-۵۴
            • دانلود فصلنامه نورالصادق
            • موضوعات مطالب
              • اخلاق و معارف
              • آثار و مقالات
              • نظرها و اعتراف ها
              • پاسخ به شبهات
              • استفتائات
              • با خوانندگان نورالصادق
              • آشنایی با شخصیتها
            • دیدگاه شخصیت ها
            • درباره ما
            • تماس با ما
            ✕
                      Not found textSee all results

                      سرمقاله (فصلنامه شماره ۱۱)

                      • صفحه نخست
                      • آرشیو فصلنامه فصلنامه شماره 6 تا 13 فصلنامه شماره 11 آثار و مقالات
                      • سرمقاله (فصلنامه شماره ۱۱)
                      معرفي کتاب (فصلنامه شماره ۱۰)
                      ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
                      حد نصاب در اعتقاد به توحيد و تلقّي جسميت از کلمات ملاصدرا
                      ۱۳۹۶/۱۰/۰۲

                      سرمقاله

                      « انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي اريد أن آمر بالمعروف و أنهي عن المنکر … »

                      عاشورا ، فرياد بلند مقاومت در برابر تحريف اسلام است

                      عاشورا، فريادى عليه بى تفاوتى و بى طرفى در جنگ ها و اختلا ف هاي حق و باطل سراسر تاريخ است.

                      عاشورا، آواى اعتراض سيدالشهداء (علیه السلام)به ناصالحان و فرومايگاني که در لباس دين ظاهر شده و مسند عالي منصبان را اشغال کرده اند ، مي باشد.

                      عاشورا، بى تفاوتى حکومتها نسبت به سه مسئله مهم «حقيقت» «عدالت» و« انحراف» را محکوم می کند و حمايت دولت مردان و عارف نمايان ومنافق وهزار چهره ازباطل وبيداد وفساد و تحريف وکج انديشي ها را بزرگ ترين منکرات اجتماعى می داند ، که امام شهيدان (علیه السلام) در برابرآن بپاخاسته و همه رنج ها را در مقابله با اين منکر بزرگ و بنيادى تحمل کرده است.

                      ایشان ما را به استقلال از بندگى غيرخدا دعوت می کند، مطلقاً، حتي خاتم الانبياء، ولي ما به بندگى بندگان سرسپرده ايم و به الوهيت سيدالشهدا (علیه السلام) با اين توجيه که اين نشانه شدت ولاء و قوت ولايت است.

                      شعار سيدالشهدا (علیه السلام)، همان شعار توحيد است ، در دو بعد، ترکيبى از نفى و اثبات « لا اله الا الله »انديشه عاشورا هم دو بعدى است؛ يعنى، ترکيبى از « نه » و« آرى » است .

                      آگاهان بي غرض به خوبى می دانند که اين حرکت خونين و تکان دهنده، که همواره کاخ هاى ستم را لرزانده، و جان ها را بيدار ساخته ، و آبادي ها را به خود آورده ، و ارزش هاى فراموش گشته را از نو زنده کرده است ، يک انقلا ب سريع و پويا بود که فاصله “عبادت” را در “مکه ” و “شهادت” را در ” کربلا ” حذف کرد ، و نشان داد که خدا هنگامى به درستى عبادت می شود که عدالت برقرار باشد و تنها از قرآن و عترت پيروي شود و لاغير ، با منحرفين و تحريف گران و ستمکاران مبارزه شود ، و از ستمديدگان حمايت به عمل آيد ، وعدالت هنگامى درست عملى می گردد که ايمان به خدا در کار باشد و به قصد پرستش خدا تحقق يابد نه نفس پرستي و نه پرستش بندگان خدا، حتي سيدالشهداء (علیه السلام) عاشورا نقطه پيوند ميان “توحيد” و “عدل” است ،

                      يعنى بازتاب فرياد پيامبران : “ان اعبدواالله … و اوفوا الکيل والميزان” خداى را بپرستيد … و عدالت را در همه ابعادش برپاى داريد .

                      عاشورا ، حضور مجدد آدم و نوح و ابراهيم و اسماعيل و موسى و عيسى است در قله فريادگرى و هدايت.

                      اين که امام حسين (علیه السلام) را وارث حضرت آدم (علیه السلام) مى خوانيم و زيارت “وارث” را با سلام به آ ن پيامبران الهى آغاز می کنيم ، براى همين است، يعنى نقطه اتصال همه حرکت هاى الهى و انقلاب هاى خدايى، ضد تحريف و تحريف گران دین به صورت تجسم دوباره : حضرت آدم (علیه السلام) ، حضرت فاطمه (سلام الله عليها )، امام حسن (علیه السلام) ، حضرت على (علیه السلام) ،حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) ،حضرت عيسى (علیه السلام) ،حضرت موسى (علیه السلام) ،حضرت اسماعيل (علیه السلام)،حضرت ابراهيم (علیه السلام) و در لحظه هاى خورشيدى عاشورا واقعيت سرشار کربلا…

                      Share

                      مطالب مرتبط

                      ۱۴۰۲/۰۳/۱۳

                      تحریفات فرزندان آقا بزرگ طهرانی در دو کتاب «الذریعه» و «طبقات أعلام الشیعه»؛ مطالعۀ موردی حکایت جزیرۀ خضراء / محمد مهدی سلمانپور


                      اطلاعات بیشتر
                      ۱۴۰۲/۰۳/۱۳

                      علیّت در فلسفه و کلام اسلامی / اسد مهدیون هراب


                      اطلاعات بیشتر
                      ۱۴۰۲/۰۳/۱۳

                      وجوه اشتراک بهائیت با تصوف / نورالدین چهاردهی


                      اطلاعات بیشتر

                      جستجو

                      ✕

                      سایر مطالب

                      • تحریفات فرزندان آقا بزرگ طهرانی در دو کتاب «الذریعه» و «طبقات أعلام الشیعه»؛ مطالعۀ موردی حکایت جزیرۀ خضراء / محمد مهدی سلمانپور
                      • علیّت در فلسفه و کلام اسلامی / اسد مهدیون هراب
                      • وجوه اشتراک بهائیت با تصوف / نورالدین چهاردهی
                      • نقد بدایة الحکمة «تقریرات درس استاد سید قاسم علی احمدی» / تنظیم و تدوین: حجت الاسلام جواد عبدی
                      • شرح کشف المراد در شرح تجرید الاعتقاد / حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم علی احمدی
                      • بررسی نقدهای علامۀ طباطبایی بر علامه مجلسی/ آیت الله حاج شیخ مرتضی رضوی
                      • امام خمینی(ره) و اسفار / علامه محمدرضا حکیمی(ره)
                      • ارزیابی شیوه های تفسیری در گفتگو با آیت الله محمدباقر ملکی میانجی(ره)
                      • نقد محمد مجتهد شبستری/ دکتر یحیی یثربی
                      • تحقق و ثبوت ذات حق تعالی؛ خروج از حد تعطیل/  آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)
                      • نقد بدایة الحکمة «تقریرات درس استاد سید قاسم علی احمدی» (جلسه پنجم)
                      • نقد یک پندار
                      • آیت الله بروجردی و تعطیلی درس اسفار گزارش ها و تحريف ها
                      • تباین توحید قرآنی با وحدت وجود عرفانی
                      • تصوف ایران: ریشه ها و شاخه ها
                      مطالب مجله نور الصادق با ذکر منبع بلامانع است.
                      طراحی و پشتیبانی توسط سایتک
                                Not found textSee all results